Převod nemovitosti: jak probíhá a na co nezapomenout

18.5.2022
Petr Broža
8 minut čtení
Převod nemovitosti: jak probíhá a na co nezapomenout

Hledání vhodného domova, vyřizování hypotečního úvěru nebo komunikace s prodávajícími, je někdy náročná. Jenže zdaleka to není všechno. Posledním krokem je v podstatě přepis nemovitosti na nového majitele, ten může projít hladce, nebo vás může potrápit, pokud nevíte, co očekávat. Připravili jsme proto pro vás přehled všeho, na co myslet před převodem nemovitosti nebo po něm.

 

Důležitá je součinnost všech stran v každé situaci

Převod nemovitosti na katastru je komplikovaný proces, který neprovedete, pokud není součinnost všech zúčastněných stran. Platí to při prodeji nemovitosti, při koupi, ale také během dědictví a podobně. Rozhodně je vhodné mít při převodu nemovitosti připraveného právníka, který vám v případě potřeby poradí a navrhované kroky zkontroluje, zda všechno probíhá správně. Kdy tedy probíhá převod nemovitosti?

  • Při prodeji nemovitosti
  • Během koupě nemovitosti
  • V případě dědictví
  • Pokud vám nemovitost někdo daruje
  • Případně nemovitost darujete někomu jinému

Pokud bude probíhat převod nemovitosti při prodeji a koupi nemovitosti, neobejdete se bez kupní smlouvy. Právě na základě kupní smlouvy se potom podává žádost o vklad na katastr nemovitostí. Nezapomeňte ani na to, že podpisy na smlouvě musí být úředně ověřeny.

TIP: Samozřejmě vás v případě převodu nemovitosti může zastoupit třetí osoba, například realitní makléř nebo právník. Bude k tomu potřebovat plnou moc.

převod nemovitosti

Na co byste měli myslet před převodem nemovitosti?

Máme pro vás několik rad, na co byste před převodem nemovitosti neměli zapomenout. Rozhodně se vyplatí si ověřit vlastníka nemovitosti, tedy prodávající stranu. Zkontrolujte si na katastru všechny pozemky a podíly na nemovitosti. Důležité je podívat se na věcná břemena nebo různé zástavy a jiné omezení. Často s tím potom bývá problém a banka vám ani nemusí v takovém případě poskytnout hypoteční úvěr. Zároveň se s nemovitostí dobře seznamte, abyste odhalili veškeré vady.

  1. Krok: kupní nebo darovací smlouva

Na začátku budete potřebovat smlouvu o převodu nemovitosti (darovací smlouva, kupní smlouva a podobně). Dohlédněte na to, aby taková smlouva byla sepsána opravdu pečlivě. Dejte ji k revizi právníkovi, vyplatí se to. Případně protistraně navrhněte, že ji necháte sepsat u svého právníka, budete tak mít jistotu, že obsahuje vše důležité. Vyhnete se tak zbytečným problémům. Na katastrální úřad potom dodáte úředně ověřenou kopii této smlouvy.

    2.Krok: platba

Součástí kupní nebo darovací smlouvy musí být také jasně uvedeno, jak budete za nemovitost platit. Platba samotná potom probíhá ještě před převodem nemovitosti. Je to jedna z podmínek, aby k převodu nemovitosti došlo. Ideální je využít advokátní úschovu, díky které budete mít jistotu, že vás protistrana nepodvede. Jednoduše převedete peníze na speciálně zřízený účet advokáta a prodávající strana peníze dostane poté, co bude nemovitost v katastru přepsána na vás (nového majitele).

   3. Krok: zápis do katastru nemovitostí - jak na převod nemovitosti na katastru 

Následně přijde hlavní krok, a to zápis do katastru nemovitostí. K tomu budete muset vyplnit speciální formulář Návrh na vklad do katastru nemovitostí. Důležité je mít 2 kopie – jednu si úřad nechá a druhou vám potvrdí, slouží tedy jako důkaz, že jste návrh podali a katastrální úřad ho přijal. Dále nezapomeňte doložit:

  • Kupní nebo darovací smlouvu
  • Přílohy, pokud jsou nějaké potřeba (prohlášení vlastníka apod.)
  • Uhradit správní poplatek ve výši 1 000 Kč

 

Jak dlouho trvá převod nemovitosti?

Jakmile všechno potřebné proběhne a katastrální úřad bude mít všechny podklady, poběží lhůta 30 dnů, do kdy musí katastrální úřad změnu provést. Že se něco děje poznáte tak, že na výpise v katastru bude vyznačena takzvaná plomba.

převod bytu a podpis

Daň z převodu nemovitosti byla zrušena pro kupující stranu

Dobrou zprávou je, že daň z převodu nemovitosti byla zrušena. Nebudete tedy nic platit. Do roku 2020 by vás čekala daň ve výši 4 % ze základu daně. Jako kupující strana tak nově nic neplatíte. Ovšem jako prodávající se této dani nevyhnete. Prodej nemovitosti pro prodávající znamená příjem, a ne zrovna malý. Je nutné to zohlednit v daňovém přiznání, kde bude částka zdaněna sazbou 15 %. Platí však výjimky, které vás mohou od daně osvobodit.

  • Bydlíte v nemovitosti déle jak 2 roky
  • Získané finance využijete k vlastnímu bydlení
  • Pokud vlastníte nemovitost déle než 5 let a nabyli jste ji před 1. lednem 2021

POZOR: Začátkem minulého roku došlo ke změnám v podmínkách osvobození od daně. Časový test se prodloužil z 5 na 10 let. To znamená, že pokud jste nemovitost nabyli po 1. lednu 2021 budete ji muset vlastnit minimálně 10 let (místo původních 5), abyste při případném prodeji nemuseli platit daň z nabytí.

 

Darování nemovitosti jako bezúplatný převod

Možností, jak se vyhnout poplatkům, je darování nemovitosti. Pokud nemovitost obdržíte darem, nebude ani původní vlastník platit daň z příjmu za tuto nemovitost, nicméně pouze za podmínky, že jste rodinný příslušník, nebo jste s majitelem žili ve společné domácnosti alespoň 1 rok před obdarováním. Avšak pozor, v případě darování si může dárce o nemovitost zpět zažádat, pokud splní určité podmínky. Stejně tak vy můžete nemovitosti dárci vrátit, pokud odhalíte například velké skryté vady a podobně. Darováním se tak často řeší právě převod nemovitosti na dítě.

 

Převod nemovitosti na dítě

Darování nemovitosti dětem je zřejmě nejčastějším důvodem darovací smlouvy. Vypořádat majetek už za života je ideální varianta, protože dědické řízení se může protáhnout a často ho provází i různé nečekané komplikace. Přitom se nemusíte bát, protože i když nemovitost dětem darujete za svého života, stále ji můžete užívat, to se podmiňuje takzvaným věcným břemenem. Pokud darujete nemovitost zletilému dítěti, nemusíte prakticky nic řešit. Avšak v případě, že je dítě ještě nezletilé, musíte mít také souhlas soudu, který předáte současně s darovací smlouvou na katastr nemovitostí.

 

Dědění nemovitosti vs převod nemovitosti

Dědické řízení má mnoho rizik. Často se vlivem soudních sporů může protáhnout.  Proto je ideální vyřešit dědictví už za života a nemovitost například darovat dětem. Děti se pak vyhnou například hádkám, pokud je dědiců více, které často přejdou v soudní spory a nemovitosti potom mohou zůstat nevyužity i několik let a chátrat.

 

Převod nemovitosti do společného jmění manželů

Často nastává situace, kdy si například s partnerkou postavíte dům ještě před svatbou. V takovém případě ještě dům není ve společném jmění manželů (SJM), ale každý vlastní svou poměrnou část. Převod do společného jmění manželů můžete udělat například u notáře, který zároveň vypracuje smlouvu. Tu stačí podat na katastr s žádostí o zápis. Katastr potom opět do 30 dnů změní vlastnické právo na společné jmění manželů.

 

Na co nezapomenout po převodu nemovitosti?

Dobrou zprávou je, že převodem nemovitosti je vše vyřízeno a nemovitost je vaše. Nekončí tím ale starosti, které nejspíš budete mít ještě chvíli po převodu. Nesmíte zapomenout na přepis energií na nového vlastníka. Zároveň je důležité také ohlášení změny majitele na společném vlastníků jednotek. Nakonec nezapomeňte, že pro vás vzniká povinnost hradit daň z nemovitosti.

 

Obsah článku

triangletriangle

Chcete se na něco zeptat? Zajímá vás něco?

Jméno a příjmení
Telefon
E-mail
Zpráva
bgbg

Ochrana osobních údajů

Společnost REAL SPEKTRUM, a.s., se sídlem Praha 1, náměstí Republiky 656/8, Staré Město, PSČ 110 00, IČ: 25314718, zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 6807, hlavní kancelář, provozovna a adresa pro doručování: Brno, Lidická 77, č.p. 718, PSČ 602 00, předkládá svým klientům informace o zpracování osobních údajů, tedy jaké jsou naše zásady pro zpracování osobních údajů, jaké osobní údaje zpracováváme, jaký je zdroj těchto údajů, za jakým účelem a po jakou dobu údaje uchováváme, komu je poskytujeme a jaká jsou Vaše práva jako subjektu těchto údajů.

JAKÉ JSOU NAŠE ZÁSADY PRO ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Při zpracování osobních údajů postupujeme podle platných právních předpisů, především Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES a zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Dbáme na bezpečnost při zpracování osobních údajů a rozsah jejich zpracování omezujeme na nezbytné minimum. Se zásadami pro zpracování osobních údajů seznamujeme klienta při uzavírání obchodu nebo při poskytnutí služby. Tento dokument je volně dostupný v sídle a hlavní kanceláři naší společnosti a na našich internetových stránkách www.realspektrum.cz. Stejným způsobem budou oznamovány jeho změny, resp. bude zpřístupňováno aktualizované znění tohoto dokumentu.

JAKÉ OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

- identifikační údaje: jméno, příjmení, titul, datum narození, rodné číslo (bylo-li přiděleno), rodinný stav, včetně případné úpravy majetkového režimu manželů, zejména rozsahu společného jmění manželů,
- kontaktní údaje klienta: telefonní číslo, e-mailová adresa, adresa trvalého pobytu, případně jiného pobytu na území ČR, korespondenční adresa (je-li odlišná od adresy trvalého pobytu),
- fyzická osoba podnikající – obchodní firma, odlišující dodatek, místo podnikání, IČO, daňové identifikační číslo,
- údaje o nemovitosti či jiném majetku, jichž se obchod dotýká
- údaje zpracovávané za účelem plnění povinností vyplývajících ze zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu: místo narození, státní občanství, pohlaví, druh a číslo průkazu totožnosti, stát/orgán, který průkaz totožnosti vydal, doba platnosti průkazu totožnosti, informace o tom, zda jde o politicky exponovanou osobu či osobu podléhající mezinárodním sankcím, údaje o majetkové a řídicí struktuře klienta – právnické osoby a angažmá fyzických osob ve struktuře, údaje o původu a zdroji majetku klienta.

Shora uvedené údaje jsou pro nás nezbytné pro přípravu smluvních dokumentů s našimi klienty; tyto údaje nám tedy za tímto účelem jako náš klient poskytujete dobrovolně a bez jejich poskytnutí nelze navázat obchodní vztah ani Vám poskytnout službu. V případě, že bychom tyto údaje chtěli využít k jinému účelu, než k činnosti vyplývající z našeho smluvního vztahu s Vámi, nebo k plnění povinností, které nám vyplývají z právních předpisů, budeme ke zpracování Vašich údajů potřebovat Váš souhlas.

Mimo výše uvedené údaje shromažďujeme také soubory cookie a další nástroje pro analýzu webu, které automaticky získávají informace o Vás, pokud používáte stránky www.realspektrum.cz. Mezi tyto údaje patří například:

informace o tom, který webový prohlížeč používáte, podrobnosti o webových stránkách, které jste si prohlédli, odkazy, na které jste klikli apod.

Více informací o používání cookies a nástrojů pro analýzu za účelem zkvalitnění poskytování služeb na webu www.realspektrum.cz naleznete

Z JAKÝCH ZDROJŮ ZÍSKÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Přímo od klienta při žádosti o poskytnutí informací ohledně našich služeb, při jednání o zprostředkování realitního obchodu nebo při následné realizaci tohoto zprostředkování; dále z veřejných rejstříků a seznamů (například obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, evidence katastru nemovitostí apod.).

ZA JAKÝM ÚČELEM A PO JAKOU DOBU OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

⇒  bez souhlasu klienta

- za účelem realizace obchodního vztahu či poskytnutí služby – zpracování osobních údajů je nezbytné pro řádné plnění práv a povinností vyplývajících ze smluvního vztahu s klientem; za tímto účelem jsou na základě oprávněného zájmu osobní údaje klienta zaneseny do naší databáze
- pro plnění povinností vyplývajících ze zákona (např. dle zák. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu apod.)
- za účelem ochrany svých práv a právem chráněných zájmů

⇒  se souhlasem klienta zpracováváme pro marketingové účely následující údaje: jméno, příjmení a e-mailová adresa

Osobní údaje uchováváme pouze po dobu nezbytně nutnou pro realizaci obchodního vztahu, poskytnutí služby a ochranu svých práv a právem chráněných zájmů dle příslušných právních předpisů, nejdéle však po dobu pěti let od ukončení obchodu či obchodního vztahu. Pro plnění našich povinností stanovených příslušnými právními předpisy, zejména v souvislosti s vedením účetnictví a daňové evidence, osobní údaje uchováváme po dobu stanovenou příslušnými právními předpisy pro jednotlivé údaje a doklady.

Údaje a doklady pro účely povinností dle AML zákona zpracováváme a archivujeme po dobu 10 let od ukončení obchodu či obchodního vztahu.

Osobní údaje zpracovávané na základě udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů zpracováváme po dobu uvedenou v tomto souhlasu, případně po dobu do jeho odvolání.

KTERÝM TŘETÍM OSOBÁM POSKYTUJEME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme jako správce prostřednictvím svých zaměstnanců nebo prostřednictvím třetích osob – zpracovatelů, přičemž vždy zajišťujeme vysokou úroveň zabezpečení osobních údajů našich klientů. Našimi zpracovateli jsou spolupracující společnost HLADKY.LEGAL advokátní kancelář s.r.o., se sídlem Orlí 483/1, 602 00 Brno, IČO: 05277493, správce IT sítě Jiří Zemek, se sídlem Vodárenská 206/12, 664 91 Ivančice, IČO: 72307846, poskytovatel realitního softwaru a správce webových stránek Realman s.r.o., se sídlem Družstevní 421/1, 679 04 Adamov, IČO: 26227461, poskytovatel e-mailového klienta FASTER CZ spol. s r.o., se sídlem Jarní 1064/44g, Maloměřice, 614 00 Brno, IČO: 60722266, zpracovatel účetnictví SLUNEX spol. s r.o., se sídlem Eleonory Voračické 659/22a, 616 00 Brno, IČO: 63484340 a poskytovatel systému pro zpracování e‑mailů Ecomail.cz, se sídlem Na Zderaze 1275/15, 120 00 Praha 2, Česká republika. Údaje našich klientů poskytujeme třetím osobám i v případech, kdy jsme povinni na základě platných právních předpisů tyto údaje zpřístupnit a předat – zejména orgánům státní správy, soudům, orgánům činným v trestním řízení, exekutorům, notářům, insolvenčním správcům apod. Osobní údaje předáváme třetím osobám také za účelem ochrany našich práv a právem chráněných zájmů (například našim spolupracujícím advokátním kancelářím). Rozsah poskytnutých osobních údajů bude v takovém případě omezen pouze na údaje nezbytné pro úspěšné uplatnění našeho nároku. Na žádost klienta poskytneme jeho osobní údaje i dalším třetím osobám, vždy však pouze v nezbytně nutném rozsahu a pouze v souvislosti se službami, které pro naši společnost nebo pro klienta tyto třetí osoby zajišťují. Jedná se například o našeho spolupracujícího znalce za účelem vyhotovení znaleckého posudku o ceně nemovitosti nebo finančního poradce za účelem zpracování nabídky na financování koupě nemovitosti apod.

Údaje zpracovávané dle AML zákona mohou být předávány dle příslušných právních předpisů příslušným orgánům veřejné moci a orgánu dozoru nad plněním povinností dle AML zákona. Orgánem dozoru pro plnění povinností dle AML zákona je Finanční analytický úřad.

JAKÝM ZPŮSOBEM ZPRACOVÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme a uchováváme v elektronické podobě prostřednictvím prostředků výpočetní techniky, a dále v listinné podobě. Zpracování osobních údajů zahrnuje jejich zaznamenávání, pořizování kopií listin a dokumentů, hodnocení a archivaci. Osobní údaje klientů v listinné i elektronické podobě uchováváme ve služebních prostorách naší společnosti, kam je nepovolaným osobám zamezen přístup běžnými prostředky (zamčené dveře, osobní dohled zaměstnanců společnosti apod.). Přístup k osobním údajům je omezen pouze na zaměstnance společnosti a výše uvedené zpracovatele. Všechny tyto osoby jsou vázány zákonnou nebo smluvní povinností mlčenlivosti. Přístup k osobním údajům klienta je rovněž chráněn systémem přístupových hesel a práv.

JAKÁ PRÁVA MÁTE JAKO SUBJEKTU ÚDAJŮ

Ve vztahu k osobním údajům zpracovávaným pro účely plnění smlouvy o realitním zprostředkování a/nebo smlouvy o zprostředkování či jiném poskytování služeb má klient tato práva:

Právo na přístup k osobním údajům znamená, že klient má právo od nás získat informace o tom, zda zpracováváme jeho osobní údaje, a pokud ano, o jaké údaje se jedná a jakým způsobem jsou zpracovávány. Klient má také právo, abychom mu bez zbytečného odkladu opravili na jeho žádost nepřesné osobní údaje, které se ho týkají. Neúplné osobní údaje má klient právo kdykoli doplnit.

Právo na výmaz osobních údajů představuje jinými slovy vyjádřenou naši povinnost zlikvidovat osobní údaje, které o klientovi zpracováváme, pokud jsou splněny určité podmínky a klient o to požádá. Toto právo se netýká údajů zpracovávaných podle AML zákona, údajů nezbytných pro plnění našich dalších zákonných povinností a ochranu našich oprávněných zájmů.

Klient má právo, abychom v určitých případech omezili zpracování jeho osobních údajů. Proti zpracování, které je založené na našich oprávněných zájmech, na oprávněných zájmech třetí osoby nebo je nezbytné pro splnění úkolu prováděného ve veřejném zájmu či při výkonu veřejné moci, má klient právo kdykoli vznést námitku.

Právo na přenositelnost údajů dává klientovi možnost získat osobní údaje, které nám poskytl, ve strukturovaném, běžně používaném a strojově čitelném formátu. Tyto údaje může následně předat jinému správci nebo, pokud je to technicky možné, požadovat, aby byly předány přímo mezi správci .

Klient má právo kdykoli odvolat udělený souhlas nebo změnit jeho rozsah ve vztahu ke zpracování osobních údajů, které jsou zpracovávány na základě souhlasu. Ve vztahu k ostatním důvodům zpracování se právo kdykoli odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů neuplatní, s výjimkou případů stanovených zákonem.

V případě, že bude klient jakkoli nespokojen s námi prováděným zpracováním svých osobních údajů, může podat stížnost přímo nám, nebo se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.

Více informací o právech klienta je k dispozici na internetových stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů www.uoou.gov.cz.

Práva klienta ve vztahu k osobním údajům lze uplatnit některým z následujících způsobů:

- osobně v sídle naší společnosti nebo v hlavní kanceláři,
- e-mailem na adresu: [email protected], nebo
- telefonicky na čísle: +420 533 339 111.