Úschova peněz při koupi nemovitosti

9.12.2019
Mgr. Tomáš Kokna
7 minut čtení
Úschova peněz při koupi nemovitosti

Úschova peněz u tzv. třetí osoby nebo, chcete-li, u tzv. nezávislého subjektu, vždy byla diskutovaným tématem. Nejedná se tedy pouze o diskuse posledních dní. Jde o takříkajíc ožehavé téma, protože zavdává příčinu k nejrůznějším spekulacím, zejména, je-li nebo může-li být v této záležitosti něco v nepořádku… 

Je zajímavé, jak se v této otázce nedokáže zcela sjednotit ani odborná veřejnost. Jedni volají po radikálním zákazu, druhým je to v zásadě jedno a třetí za možnost úschov v realitní kanceláři bojují na všech frontách. Když se nad touto problematikou rozvine diskuse, bývá vždy zajímavá. Každá ze stran přichází s argumenty, se kterými nelze jednoznačně nesouhlasit, ale mají zároveň, a to si každý z diskutujících táborů jen těžko přiznává, své trhlinky… 

Problematika úschovy peněz a realitní zákon

Je nabíledni, že se tato problematika dostává do popředí diskusí také v rámci chystaného realitního zákona. Otázka, zda má, či nemá být realitní kancelář oprávněna nabízet úschovu finančních prostředků, je často skloňovaným tématem. Proč? To je celkem jednoduché. Navržený Zákon o realitním zprostředkování jistě neudělá přítrž zmíněným diskusím, ale dozajista má možnost v této záležitosti – na nějaký ten čas – udělat pořádek. Tedy pořádek možná není ten správný výraz, ale to uvidíme až podle toho, v jaké verzi vlastně bude tato problematika schválena. 

Současně navržený text (ze začátku září 2019) si zřejmě vzal příklad z pohádky o Chytré horákyni. Všichni víme, jak si poradila s příkazem: „Když je tak chytrá, ať přijde zítra ke mně, ale ať to není ani ve dne ani v noci, ani ustrojená ani nahá, ani pěšky ani na voze.“ A tak si v realitních kancelářích budou muset poradit s § 4, který říká, že „Realitní zprostředkovatel v rámci zprostředkovávané záležitosti není oprávněn nabízet za a) úschovu za účelem zajištění plnění z realitní smlouvy, a za b) zprostředkování poskytnutí takové úschovy někým jiným než bankou, zahraniční bankou, notářem nebo advokátem“.

Tak nějak automaticky se podle dikce návrhu předpokládá, že pro klienta bude vhodnější úschova bankovní, advokátní či notářská. Není zcela jasné, proč tomu tak je. Navrhovatel zákona říká, že chce chránit spotřebitele. A řekněme, že se mu to v řadě paragrafů navrhovaného zákona i daří. Má-li však chránit proti zpronevěře anebo neoprávněnému nakládání s cizími finančními prostředky, a o to mu zřejmě jde též, pak to předložený návrh neřeší, ani řešit nemůže. Na to totiž existují zcela jiné právní předpisy. Mohl by se pokusit nastavit podmínky, jak mají být tyto finanční prostředky (klientské peníze) ochráněny proti případnému konkurznímu řízení na schovatele, ale o to se navrhovatel nepokusil. Kdyby kupující, jako složitel kupní ceny u realitní kanceláře, byl právně ochráněn, aby jeho peníze v případě konkurzního řízení na příslušnou realitní kanceláře nespadaly do konkurzní podstaty, byla by tak hlavní obava při uložení peněz u realitní kanceláře odstraněna. 

Zpět k diskusím 

A tak se dostáváme zpět k výše zmíněným, ať už faktickým, nebo hypotetickým diskusím, jak by se vlastně měl s touto problematikou zákon vypořádat. Lépe možná bude říct, proč by se měl tak, či jinak s tím vším vypořádat.

Ti, kteří volají po zákazu úschov v realitní kanceláři jsou vedeni oprávněnou snahou, aby se neocitli ve „stejném pytli“, pokud některý z realitních makléřů nedej bože svěřené klientské prostředky zpronevěří nebo s nimi neoprávněně nakládá, což je prakticky totéž. Tomu se nelze divit. V třicetileté české realitní historii se několik málo takových případů stalo. Ale stejně se tak stalo s penězi uloženými u „povedených“ advokátů. Tak kde máme vlastně jistoty? 

Při podrobnějším nastudování této problematiky také vyvstává řada argumentů proti omezení úschov u realitních kanceláří. Ptáte se proč? Ono totiž omezovat realizaci úschov pouze některým subjektům (v tomto případě realitním kancelářím), jak to naznačuje, nikoli zcela přikazuje návrh zákona, na trhu může totiž vést ke zvýhodňování subjektů jiných. Pokud navrhovatel nedokáže navrhnout přesný postup, jak realizovat úschovy, pak ať to raději neřeší vůbec nebo raději zůstane u návrhu z pera Boženina... 

Realitní kanceláře, které již desetiletí bez jakéhokoli problému úschovy finančních prostředků svým klientům nabízí, tak činí bezúplatně a nutno říct, že je to jeden z bonusů, který pro své klienty v rámci svých služeb přinášejí. Pokud využívají oddělené účty, s klientskými penězi nijak protiprávně nenakládají, je to pro klienty úspora. Tak jsme se dostali k argumentaci, která je proti zákazu úschov v realitní kanceláři.

A ti ostatní? Ti povětšinou využívají služeb advokátních kanceláří, se kterými dlouhodobě spolupracují i na sepisu kupních smluv a s kupními cenami „nechtějí mít nic společného“. Zodpovědnost přenesou na advokátní kancelář nebo banku, pokud si to žádá klient. 

Na trhu působí řada dalších firem 

Nejen obchod s nemovitostmi souvisí s nakládaním s peněžními prostředky. I v jiných oborech, k jejichž činnosti také logicky patří nakládání s velkými finančními obnosy klientů. Tak třeba prodejci automobilů, stavební společnosti, ale i další subjekty. Začněme třeba velkými developery. Ti mají většinou na účtech peníze klientů dříve, než začnou stavět. A v jejich případě se někdy jedná o stamiliony i miliardy. Ale zmiňme třeba i cestovní kanceláře, které vybírají zálohy, mnohdy na velmi drahé zájezdy. Nebo internetové obchody, které motivují klienty, aby zboží zaplatili dříve, než je odesláno ze skladu. Opravdu si přejeme, aby veškeré podobné transakce byly striktně regulovány? 

Realitní kanceláře nejsou tedy jedinými firmami na trhu, k jejichž činnosti logicky patří nakládání s penězi klientů. Proč by se měly restrikce vztahovat pouze na ně? Spotřebiteli by to nijak zásadně neprospělo. Anebo možná ano, nemusel by přemýšlet, vybírat… 

Klient má mít právo se sám rozhodnout, komu své peníze svěří. 

Žijeme ve svobodné zemi. Přejeme si, aby za nás stát plošně rozhodoval v otázkách typu úschovy finančních prostředků? Z jakého důvodu? I dnes může každý zájemce využít bankovní, advokátní či notářskou úschovu. Nepromyšlená změna by zřejmě neznamenala zlepšení, nýbrž pro některé také omezení. Každý klient se přece dokáže rozhodnout sám, komu svěří své peníze, a je to i jeho právo! 

A tak z čistě praktických důvodů, je nakonec navržené znění v zákoně v pořádku. Spotřebitele by mělo vést k větší ostražitosti při výběru realitní kanceláře, potažmo způsobu, jak bude řešena úschova peněz, které s realizací realitní transakce souvisí. 

 

  • Ing. arch. Jan Borůvka, CIPS Generální sekretář ARK ČR

 

Přečtěte si další články nebo zjistěte výhody členství v Asociaci realitních kanceláří České republiky. Vše na https://www.arkcr.cz/

Tip: čtěte náš nový článek Koupě nemovitosti krok za krokem

 

 

Obsah článku

triangletriangle

Chcete se na něco zeptat? Zajímá vás něco?

Jméno a příjmení
Telefon
E-mail
Zpráva
bgbg

Ochrana osobních údajů

Společnost REAL SPEKTRUM, a.s., se sídlem Praha 1, náměstí Republiky 656/8, Staré Město, PSČ 110 00, IČ: 25314718, zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 6807, hlavní kancelář, provozovna a adresa pro doručování: Brno, Lidická 77, č.p. 718, PSČ 602 00, předkládá svým klientům informace o zpracování osobních údajů, tedy jaké jsou naše zásady pro zpracování osobních údajů, jaké osobní údaje zpracováváme, jaký je zdroj těchto údajů, za jakým účelem a po jakou dobu údaje uchováváme, komu je poskytujeme a jaká jsou Vaše práva jako subjektu těchto údajů.

JAKÉ JSOU NAŠE ZÁSADY PRO ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Při zpracování osobních údajů postupujeme podle platných právních předpisů, především Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES a zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Dbáme na bezpečnost při zpracování osobních údajů a rozsah jejich zpracování omezujeme na nezbytné minimum. Se zásadami pro zpracování osobních údajů seznamujeme klienta při uzavírání obchodu nebo při poskytnutí služby. Tento dokument je volně dostupný v sídle a hlavní kanceláři naší společnosti a na našich internetových stránkách www.realspektrum.cz. Stejným způsobem budou oznamovány jeho změny, resp. bude zpřístupňováno aktualizované znění tohoto dokumentu.

JAKÉ OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

- identifikační údaje: jméno, příjmení, titul, datum narození, rodné číslo (bylo-li přiděleno), rodinný stav, včetně případné úpravy majetkového režimu manželů, zejména rozsahu společného jmění manželů,
- kontaktní údaje klienta: telefonní číslo, e-mailová adresa, adresa trvalého pobytu, případně jiného pobytu na území ČR, korespondenční adresa (je-li odlišná od adresy trvalého pobytu),
- fyzická osoba podnikající – obchodní firma, odlišující dodatek, místo podnikání, IČO, daňové identifikační číslo,
- údaje o nemovitosti či jiném majetku, jichž se obchod dotýká
- údaje zpracovávané za účelem plnění povinností vyplývajících ze zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu: místo narození, státní občanství, pohlaví, druh a číslo průkazu totožnosti, stát/orgán, který průkaz totožnosti vydal, doba platnosti průkazu totožnosti, informace o tom, zda jde o politicky exponovanou osobu či osobu podléhající mezinárodním sankcím, údaje o majetkové a řídicí struktuře klienta – právnické osoby a angažmá fyzických osob ve struktuře, údaje o původu a zdroji majetku klienta.

Shora uvedené údaje jsou pro nás nezbytné pro přípravu smluvních dokumentů s našimi klienty; tyto údaje nám tedy za tímto účelem jako náš klient poskytujete dobrovolně a bez jejich poskytnutí nelze navázat obchodní vztah ani Vám poskytnout službu. V případě, že bychom tyto údaje chtěli využít k jinému účelu, než k činnosti vyplývající z našeho smluvního vztahu s Vámi, nebo k plnění povinností, které nám vyplývají z právních předpisů, budeme ke zpracování Vašich údajů potřebovat Váš souhlas.

Mimo výše uvedené údaje shromažďujeme také soubory cookie a další nástroje pro analýzu webu, které automaticky získávají informace o Vás, pokud používáte stránky www.realspektrum.cz. Mezi tyto údaje patří například:

informace o tom, který webový prohlížeč používáte, podrobnosti o webových stránkách, které jste si prohlédli, odkazy, na které jste klikli apod.

Více informací o používání cookies a nástrojů pro analýzu za účelem zkvalitnění poskytování služeb na webu www.realspektrum.cz naleznete

Z JAKÝCH ZDROJŮ ZÍSKÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Přímo od klienta při žádosti o poskytnutí informací ohledně našich služeb, při jednání o zprostředkování realitního obchodu nebo při následné realizaci tohoto zprostředkování; dále z veřejných rejstříků a seznamů (například obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, evidence katastru nemovitostí apod.).

ZA JAKÝM ÚČELEM A PO JAKOU DOBU OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

⇒  bez souhlasu klienta

- za účelem realizace obchodního vztahu či poskytnutí služby – zpracování osobních údajů je nezbytné pro řádné plnění práv a povinností vyplývajících ze smluvního vztahu s klientem; za tímto účelem jsou na základě oprávněného zájmu osobní údaje klienta zaneseny do naší databáze
- pro plnění povinností vyplývajících ze zákona (např. dle zák. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu apod.)
- za účelem ochrany svých práv a právem chráněných zájmů

⇒  se souhlasem klienta zpracováváme pro marketingové účely následující údaje: jméno, příjmení a e-mailová adresa

Osobní údaje uchováváme pouze po dobu nezbytně nutnou pro realizaci obchodního vztahu, poskytnutí služby a ochranu svých práv a právem chráněných zájmů dle příslušných právních předpisů, nejdéle však po dobu pěti let od ukončení obchodu či obchodního vztahu. Pro plnění našich povinností stanovených příslušnými právními předpisy, zejména v souvislosti s vedením účetnictví a daňové evidence, osobní údaje uchováváme po dobu stanovenou příslušnými právními předpisy pro jednotlivé údaje a doklady.

Údaje a doklady pro účely povinností dle AML zákona zpracováváme a archivujeme po dobu 10 let od ukončení obchodu či obchodního vztahu.

Osobní údaje zpracovávané na základě udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů zpracováváme po dobu uvedenou v tomto souhlasu, případně po dobu do jeho odvolání.

KTERÝM TŘETÍM OSOBÁM POSKYTUJEME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme jako správce prostřednictvím svých zaměstnanců nebo prostřednictvím třetích osob – zpracovatelů, přičemž vždy zajišťujeme vysokou úroveň zabezpečení osobních údajů našich klientů. Našimi zpracovateli jsou spolupracující společnost HLADKY.LEGAL advokátní kancelář s.r.o., se sídlem Orlí 483/1, 602 00 Brno, IČO: 05277493, správce IT sítě Jiří Zemek, se sídlem Vodárenská 206/12, 664 91 Ivančice, IČO: 72307846, poskytovatel realitního softwaru a správce webových stránek Realman s.r.o., se sídlem Družstevní 421/1, 679 04 Adamov, IČO: 26227461, poskytovatel e-mailového klienta FASTER CZ spol. s r.o., se sídlem Jarní 1064/44g, Maloměřice, 614 00 Brno, IČO: 60722266, zpracovatel účetnictví SLUNEX spol. s r.o., se sídlem Eleonory Voračické 659/22a, 616 00 Brno, IČO: 63484340 a poskytovatel systému pro zpracování e‑mailů Ecomail.cz, se sídlem Na Zderaze 1275/15, 120 00 Praha 2, Česká republika. Údaje našich klientů poskytujeme třetím osobám i v případech, kdy jsme povinni na základě platných právních předpisů tyto údaje zpřístupnit a předat – zejména orgánům státní správy, soudům, orgánům činným v trestním řízení, exekutorům, notářům, insolvenčním správcům apod. Osobní údaje předáváme třetím osobám také za účelem ochrany našich práv a právem chráněných zájmů (například našim spolupracujícím advokátním kancelářím). Rozsah poskytnutých osobních údajů bude v takovém případě omezen pouze na údaje nezbytné pro úspěšné uplatnění našeho nároku. Na žádost klienta poskytneme jeho osobní údaje i dalším třetím osobám, vždy však pouze v nezbytně nutném rozsahu a pouze v souvislosti se službami, které pro naši společnost nebo pro klienta tyto třetí osoby zajišťují. Jedná se například o našeho spolupracujícího znalce za účelem vyhotovení znaleckého posudku o ceně nemovitosti nebo finančního poradce za účelem zpracování nabídky na financování koupě nemovitosti apod.

Údaje zpracovávané dle AML zákona mohou být předávány dle příslušných právních předpisů příslušným orgánům veřejné moci a orgánu dozoru nad plněním povinností dle AML zákona. Orgánem dozoru pro plnění povinností dle AML zákona je Finanční analytický úřad.

JAKÝM ZPŮSOBEM ZPRACOVÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme a uchováváme v elektronické podobě prostřednictvím prostředků výpočetní techniky, a dále v listinné podobě. Zpracování osobních údajů zahrnuje jejich zaznamenávání, pořizování kopií listin a dokumentů, hodnocení a archivaci. Osobní údaje klientů v listinné i elektronické podobě uchováváme ve služebních prostorách naší společnosti, kam je nepovolaným osobám zamezen přístup běžnými prostředky (zamčené dveře, osobní dohled zaměstnanců společnosti apod.). Přístup k osobním údajům je omezen pouze na zaměstnance společnosti a výše uvedené zpracovatele. Všechny tyto osoby jsou vázány zákonnou nebo smluvní povinností mlčenlivosti. Přístup k osobním údajům klienta je rovněž chráněn systémem přístupových hesel a práv.

JAKÁ PRÁVA MÁTE JAKO SUBJEKTU ÚDAJŮ

Ve vztahu k osobním údajům zpracovávaným pro účely plnění smlouvy o realitním zprostředkování a/nebo smlouvy o zprostředkování či jiném poskytování služeb má klient tato práva:

Právo na přístup k osobním údajům znamená, že klient má právo od nás získat informace o tom, zda zpracováváme jeho osobní údaje, a pokud ano, o jaké údaje se jedná a jakým způsobem jsou zpracovávány. Klient má také právo, abychom mu bez zbytečného odkladu opravili na jeho žádost nepřesné osobní údaje, které se ho týkají. Neúplné osobní údaje má klient právo kdykoli doplnit.

Právo na výmaz osobních údajů představuje jinými slovy vyjádřenou naši povinnost zlikvidovat osobní údaje, které o klientovi zpracováváme, pokud jsou splněny určité podmínky a klient o to požádá. Toto právo se netýká údajů zpracovávaných podle AML zákona, údajů nezbytných pro plnění našich dalších zákonných povinností a ochranu našich oprávněných zájmů.

Klient má právo, abychom v určitých případech omezili zpracování jeho osobních údajů. Proti zpracování, které je založené na našich oprávněných zájmech, na oprávněných zájmech třetí osoby nebo je nezbytné pro splnění úkolu prováděného ve veřejném zájmu či při výkonu veřejné moci, má klient právo kdykoli vznést námitku.

Právo na přenositelnost údajů dává klientovi možnost získat osobní údaje, které nám poskytl, ve strukturovaném, běžně používaném a strojově čitelném formátu. Tyto údaje může následně předat jinému správci nebo, pokud je to technicky možné, požadovat, aby byly předány přímo mezi správci .

Klient má právo kdykoli odvolat udělený souhlas nebo změnit jeho rozsah ve vztahu ke zpracování osobních údajů, které jsou zpracovávány na základě souhlasu. Ve vztahu k ostatním důvodům zpracování se právo kdykoli odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů neuplatní, s výjimkou případů stanovených zákonem.

V případě, že bude klient jakkoli nespokojen s námi prováděným zpracováním svých osobních údajů, může podat stížnost přímo nám, nebo se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.

Více informací o právech klienta je k dispozici na internetových stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů www.uoou.gov.cz.

Práva klienta ve vztahu k osobním údajům lze uplatnit některým z následujících způsobů:

- osobně v sídle naší společnosti nebo v hlavní kanceláři,
- e-mailem na adresu: [email protected], nebo
- telefonicky na čísle: +420 533 339 111.