Úschova kupní ceny při prodeji nemovitosti: Jaká je nejlepší možnost a na co si dát pozor?

1.5.2025
Petr Broža
6 minut čtení
Úschova kupní ceny při prodeji nemovitosti: Jaká je nejlepší možnost a na co si dát pozor?

Při prodeji nemovitosti se bavíme o milionech. Kde budou tyto peníze v bezpečí? Možná vás překvapí, že ne každá úschova kupní ceny poskytuje stejnou úroveň ochrany. V posledních letech se objevilo několik alarmujících případů, kdy nevhodně zvolená úschova vedla ke ztrátě celé kupní ceny. Klienti naší realitní kanceláře však takové starosti mít nemusí. Díky 34 let laděným postupům a spolupráci s renomovanou advokátní kanceláří garantujeme 100% bezpečnost vašich finančních prostředků od prvního do posledního kroku transakce. Pojďme se podívat na různé typy úschov, jejich skutečná rizika a proč je důležité svěřit tento klíčový krok pouze do rukou opravdových profesionálů.

Proč chtít bezpečnou úschovu?

Bezpečnost vašich peněz je při prodeji nemovitosti zásadní. Kupující nechce přijít o peníze, prodávající nechce přijít o nemovitost. Úschova působí jako nezávislý prostředník, který garantuje, že každá strana dostane, co jí náleží, ve správný čas a za splnění předem stanovených podmínek. "Úschova je vlastně takovým bezpečnostním pásem při prodeji nemovitosti. Můžete jet i bez něj, ale riskujete daleko víc," říká Tomáš Novák, advokát specializující se na nemovitostní právo.    

uschova-smlouva-advokat-klient

Jaké typy úschovy existují?

1. Advokátní úschova

Advokátní úschova patří mezi nejbezpečnější díky dostupnosti a rozumnému poměru ceny a bezpečnosti. Peníze jsou deponovány na speciálním účtu, který je striktně oddělen od osobních financí advokáta.

    • Peníze jsou uloženy na zvláštním účtu vedeném advokátem.
    • Advokát zajišťuje bezpečné předání peněz prodávajícímu a kontrolu splnění smluvních podmínek.
    • Důležité je vybrat spolehlivého advokáta s dostatečným pojištěním. Dříve se objevily případy, kdy nepoctiví advokáti zmizeli s penězi klientů. To u nás nehrozí, protože spolupracujeme s renomovanou advokátní kanceláří s historií sahající do roku 1990. Samozřejmostí je nadstandardní pojištění odpovědnosti.

 

2. Bankovní úschova

  • Poskytují ji banky jako součást služeb pro klienty.
  • Velmi bezpečná varianta s vysokou regulací.
  • Oproti jiným typům je často dražší.
  • Nevýhodou jsou méně flexibilní podmínky ve srovnání s advokátní úschovou.
  • Bankovní úschovu nepoužíváme, a to kvůli prakticky nulové flexibilitě banky při nutných změnách ve znění smlouvy. Pokud to bude vaše přání, rádi vám takovou úschovu zařídíme, nevyhýbáme se tomu.

 

3. Notářská úschova

  • Notář spravuje peníze na zvláštním účtu s maximální jistotou.
  • Notář je vázán přísnými právními předpisy a dohledem.
  • Oproti advokátní úschově je tato varianta většinou dražší.
  • Notářskou úschovu nepoužíváme, kvůli vysokým nákladům a tomu, že ji zájemci nepožadují a volí raději advokátní úschovu.

 

4. Realitní úschova

  • Některé realitní kanceláře tuto možnost nabízí, ale my ji kvůli rizikovosti a nezávislosti na penězích nedoporučujeme.
  • Neexistuje jednotná regulace, proto dáváme přednost jiným možnostem, které jsou transparentní a bezpečné pro klienty – ve většině případů tedy zmíněné advokátní úschově.

advokatni-uschova-penze-prodej-nemovitosti

Na co si dát pozor při výběru úschovy pozor?

1. Správný typ úschovy

  • Vybírejte mezi notářskou, advokátní nebo bankovní úschovou.
  • Pozor na případy podvodných advokátů, kteří uprchli s penězi –zkontrolujte si advokátovo pojištění a renomé.

 

2. Kvalitní smlouva a její obsah

Smlouva o úschově musí obsahovat přesné a jednoznačné podmínky pro:

  • uvolnění peněz z úschovy
  • postup v případě nesplnění podmínek
  • jasné termíny pro jednotlivé kroky
  • postup v případě sporů mezi stranami
  • podmínky uvolnění peněz
  • sankce za porušení smlouvy.

V praxi se nejčastěji setkávám s problémy, kdy smlouva o úschově neřeší všechny možné scénáře. Například co se stane, když se objeví právní vada, kterou nelze v dohodnutém čase odstranit?"  

 

3. Pojištění

Základním předpokladem bezpečné úschovy je dostatečné pojištění poskytovatele:

  • u advokátů ověřte minimální pojistnou částku 5 milionů Kč
  • u bank je situace bezpečnější díky zákonnému pojištění vkladů
  • notáři mají ze zákona povinné pojištění pro výkon své činnosti
  • doporučujeme si vždy ověřit, zda je poskytovatel úschovy pojištěn na dostatečnou výši.

 

Zaujalo vás to?

Chcete se na něco zeptat nebo s námi rovnou spolupracovat? Kontaktujte nás >>  

 

Nejčastější otázky spojené s úschovou kupní ceny

Kolik stojí úschova u notáře?
Cena notářské úschovy se pohybuje mezi 0,2% až 0,5% z kupní ceny nemovitosti, minimálně však několik tisíc korun. U nemovitosti za 5 milionů Kč tak můžete počítat s částkou 10 000-25 000 Kč. V případě spolupráce s naší realitní kanceláří poplatek u námi zvolené AK zaplatíme za vás.  


Kdo je vlastníkem peněz v úschově?
I když jsou prostředky fyzicky uloženy u zprostředkovatele úschovy, právně zůstávají majetkem kupujícího až do okamžiku splnění všech smluvních podmínek pro jejich uvolnění.  


Kolik stojí úschova v bance?
Bankovní úschova je obvykle dražší než advokátní či notářská. Ceny se pohybují v rozmezí 0,3% až 1% z kupní ceny nemovitosti. Pro transakci v hodnotě 5 milionů Kč tak můžete očekávat poplatek 15.000-50 000 Kč.   Kdo platí za úschovu? Přestože je úhrada nákladů na úschovu předmětem dohody mezi kupujícím a prodávajícím, v praxi tyto náklady většinou hradí kupující. Lze to vnímat jako investici do bezpečnosti celé transakce. V případě spolupráce s naší realitní kanceláří poplatek za úschovu platíme my. 

Obsah článku

triangletriangle

Chcete se na něco zeptat? Zajímá vás něco?

Jméno a příjmení
Telefon
E-mail
Zpráva
bgbg

Ochrana osobních údajů

Společnost REAL SPEKTRUM, a.s., se sídlem Praha 1, náměstí Republiky 656/8, Staré Město, PSČ 110 00, IČ: 25314718, zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 6807, hlavní kancelář, provozovna a adresa pro doručování: Brno, Lidická 77, č.p. 718, PSČ 602 00, předkládá svým klientům informace o zpracování osobních údajů, tedy jaké jsou naše zásady pro zpracování osobních údajů, jaké osobní údaje zpracováváme, jaký je zdroj těchto údajů, za jakým účelem a po jakou dobu údaje uchováváme, komu je poskytujeme a jaká jsou Vaše práva jako subjektu těchto údajů.

JAKÉ JSOU NAŠE ZÁSADY PRO ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Při zpracování osobních údajů postupujeme podle platných právních předpisů, především Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES a zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Dbáme na bezpečnost při zpracování osobních údajů a rozsah jejich zpracování omezujeme na nezbytné minimum. Se zásadami pro zpracování osobních údajů seznamujeme klienta při uzavírání obchodu nebo při poskytnutí služby. Tento dokument je volně dostupný v sídle a hlavní kanceláři naší společnosti a na našich internetových stránkách www.realspektrum.cz. Stejným způsobem budou oznamovány jeho změny, resp. bude zpřístupňováno aktualizované znění tohoto dokumentu.

JAKÉ OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

- identifikační údaje: jméno, příjmení, titul, datum narození, rodné číslo (bylo-li přiděleno), rodinný stav, včetně případné úpravy majetkového režimu manželů, zejména rozsahu společného jmění manželů,
- kontaktní údaje klienta: telefonní číslo, e-mailová adresa, adresa trvalého pobytu, případně jiného pobytu na území ČR, korespondenční adresa (je-li odlišná od adresy trvalého pobytu),
- fyzická osoba podnikající – obchodní firma, odlišující dodatek, místo podnikání, IČO, daňové identifikační číslo,
- údaje o nemovitosti či jiném majetku, jichž se obchod dotýká
- údaje zpracovávané za účelem plnění povinností vyplývajících ze zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu: místo narození, státní občanství, pohlaví, druh a číslo průkazu totožnosti, stát/orgán, který průkaz totožnosti vydal, doba platnosti průkazu totožnosti, informace o tom, zda jde o politicky exponovanou osobu či osobu podléhající mezinárodním sankcím, údaje o majetkové a řídicí struktuře klienta – právnické osoby a angažmá fyzických osob ve struktuře, údaje o původu a zdroji majetku klienta.

Shora uvedené údaje jsou pro nás nezbytné pro přípravu smluvních dokumentů s našimi klienty; tyto údaje nám tedy za tímto účelem jako náš klient poskytujete dobrovolně a bez jejich poskytnutí nelze navázat obchodní vztah ani Vám poskytnout službu. V případě, že bychom tyto údaje chtěli využít k jinému účelu, než k činnosti vyplývající z našeho smluvního vztahu s Vámi, nebo k plnění povinností, které nám vyplývají z právních předpisů, budeme ke zpracování Vašich údajů potřebovat Váš souhlas.

Mimo výše uvedené údaje shromažďujeme také soubory cookie a další nástroje pro analýzu webu, které automaticky získávají informace o Vás, pokud používáte stránky www.realspektrum.cz. Mezi tyto údaje patří například:

informace o tom, který webový prohlížeč používáte, podrobnosti o webových stránkách, které jste si prohlédli, odkazy, na které jste klikli apod.

Více informací o používání cookies a nástrojů pro analýzu za účelem zkvalitnění poskytování služeb na webu www.realspektrum.cz naleznete

Z JAKÝCH ZDROJŮ ZÍSKÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Přímo od klienta při žádosti o poskytnutí informací ohledně našich služeb, při jednání o zprostředkování realitního obchodu nebo při následné realizaci tohoto zprostředkování; dále z veřejných rejstříků a seznamů (například obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, evidence katastru nemovitostí apod.).

ZA JAKÝM ÚČELEM A PO JAKOU DOBU OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

⇒  bez souhlasu klienta

- za účelem realizace obchodního vztahu či poskytnutí služby – zpracování osobních údajů je nezbytné pro řádné plnění práv a povinností vyplývajících ze smluvního vztahu s klientem; za tímto účelem jsou na základě oprávněného zájmu osobní údaje klienta zaneseny do naší databáze
- pro plnění povinností vyplývajících ze zákona (např. dle zák. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu apod.)
- za účelem ochrany svých práv a právem chráněných zájmů

⇒  se souhlasem klienta zpracováváme pro marketingové účely následující údaje: jméno, příjmení a e-mailová adresa

Osobní údaje uchováváme pouze po dobu nezbytně nutnou pro realizaci obchodního vztahu, poskytnutí služby a ochranu svých práv a právem chráněných zájmů dle příslušných právních předpisů, nejdéle však po dobu pěti let od ukončení obchodu či obchodního vztahu. Pro plnění našich povinností stanovených příslušnými právními předpisy, zejména v souvislosti s vedením účetnictví a daňové evidence, osobní údaje uchováváme po dobu stanovenou příslušnými právními předpisy pro jednotlivé údaje a doklady.

Údaje a doklady pro účely povinností dle AML zákona zpracováváme a archivujeme po dobu 10 let od ukončení obchodu či obchodního vztahu.

Osobní údaje zpracovávané na základě udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů zpracováváme po dobu uvedenou v tomto souhlasu, případně po dobu do jeho odvolání.

KTERÝM TŘETÍM OSOBÁM POSKYTUJEME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme jako správce prostřednictvím svých zaměstnanců nebo prostřednictvím třetích osob – zpracovatelů, přičemž vždy zajišťujeme vysokou úroveň zabezpečení osobních údajů našich klientů. Našimi zpracovateli jsou spolupracující společnost HLADKY.LEGAL advokátní kancelář s.r.o., se sídlem Orlí 483/1, 602 00 Brno, IČO: 05277493, správce IT sítě Jiří Zemek, se sídlem Vodárenská 206/12, 664 91 Ivančice, IČO: 72307846, poskytovatel realitního softwaru a správce webových stránek Realman s.r.o., se sídlem Družstevní 421/1, 679 04 Adamov, IČO: 26227461, poskytovatel e-mailového klienta FASTER CZ spol. s r.o., se sídlem Jarní 1064/44g, Maloměřice, 614 00 Brno, IČO: 60722266, zpracovatel účetnictví SLUNEX spol. s r.o., se sídlem Eleonory Voračické 659/22a, 616 00 Brno, IČO: 63484340 a poskytovatel systému pro zpracování e‑mailů Ecomail.cz, se sídlem Na Zderaze 1275/15, 120 00 Praha 2, Česká republika. Údaje našich klientů poskytujeme třetím osobám i v případech, kdy jsme povinni na základě platných právních předpisů tyto údaje zpřístupnit a předat – zejména orgánům státní správy, soudům, orgánům činným v trestním řízení, exekutorům, notářům, insolvenčním správcům apod. Osobní údaje předáváme třetím osobám také za účelem ochrany našich práv a právem chráněných zájmů (například našim spolupracujícím advokátním kancelářím). Rozsah poskytnutých osobních údajů bude v takovém případě omezen pouze na údaje nezbytné pro úspěšné uplatnění našeho nároku. Na žádost klienta poskytneme jeho osobní údaje i dalším třetím osobám, vždy však pouze v nezbytně nutném rozsahu a pouze v souvislosti se službami, které pro naši společnost nebo pro klienta tyto třetí osoby zajišťují. Jedná se například o našeho spolupracujícího znalce za účelem vyhotovení znaleckého posudku o ceně nemovitosti nebo finančního poradce za účelem zpracování nabídky na financování koupě nemovitosti apod.

Údaje zpracovávané dle AML zákona mohou být předávány dle příslušných právních předpisů příslušným orgánům veřejné moci a orgánu dozoru nad plněním povinností dle AML zákona. Orgánem dozoru pro plnění povinností dle AML zákona je Finanční analytický úřad.

JAKÝM ZPŮSOBEM ZPRACOVÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme a uchováváme v elektronické podobě prostřednictvím prostředků výpočetní techniky, a dále v listinné podobě. Zpracování osobních údajů zahrnuje jejich zaznamenávání, pořizování kopií listin a dokumentů, hodnocení a archivaci. Osobní údaje klientů v listinné i elektronické podobě uchováváme ve služebních prostorách naší společnosti, kam je nepovolaným osobám zamezen přístup běžnými prostředky (zamčené dveře, osobní dohled zaměstnanců společnosti apod.). Přístup k osobním údajům je omezen pouze na zaměstnance společnosti a výše uvedené zpracovatele. Všechny tyto osoby jsou vázány zákonnou nebo smluvní povinností mlčenlivosti. Přístup k osobním údajům klienta je rovněž chráněn systémem přístupových hesel a práv.

JAKÁ PRÁVA MÁTE JAKO SUBJEKTU ÚDAJŮ

Ve vztahu k osobním údajům zpracovávaným pro účely plnění smlouvy o realitním zprostředkování a/nebo smlouvy o zprostředkování či jiném poskytování služeb má klient tato práva:

Právo na přístup k osobním údajům znamená, že klient má právo od nás získat informace o tom, zda zpracováváme jeho osobní údaje, a pokud ano, o jaké údaje se jedná a jakým způsobem jsou zpracovávány. Klient má také právo, abychom mu bez zbytečného odkladu opravili na jeho žádost nepřesné osobní údaje, které se ho týkají. Neúplné osobní údaje má klient právo kdykoli doplnit.

Právo na výmaz osobních údajů představuje jinými slovy vyjádřenou naši povinnost zlikvidovat osobní údaje, které o klientovi zpracováváme, pokud jsou splněny určité podmínky a klient o to požádá. Toto právo se netýká údajů zpracovávaných podle AML zákona, údajů nezbytných pro plnění našich dalších zákonných povinností a ochranu našich oprávněných zájmů.

Klient má právo, abychom v určitých případech omezili zpracování jeho osobních údajů. Proti zpracování, které je založené na našich oprávněných zájmech, na oprávněných zájmech třetí osoby nebo je nezbytné pro splnění úkolu prováděného ve veřejném zájmu či při výkonu veřejné moci, má klient právo kdykoli vznést námitku.

Právo na přenositelnost údajů dává klientovi možnost získat osobní údaje, které nám poskytl, ve strukturovaném, běžně používaném a strojově čitelném formátu. Tyto údaje může následně předat jinému správci nebo, pokud je to technicky možné, požadovat, aby byly předány přímo mezi správci .

Klient má právo kdykoli odvolat udělený souhlas nebo změnit jeho rozsah ve vztahu ke zpracování osobních údajů, které jsou zpracovávány na základě souhlasu. Ve vztahu k ostatním důvodům zpracování se právo kdykoli odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů neuplatní, s výjimkou případů stanovených zákonem.

V případě, že bude klient jakkoli nespokojen s námi prováděným zpracováním svých osobních údajů, může podat stížnost přímo nám, nebo se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.

Více informací o právech klienta je k dispozici na internetových stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů www.uoou.gov.cz.

Práva klienta ve vztahu k osobním údajům lze uplatnit některým z následujících způsobů:

- osobně v sídle naší společnosti nebo v hlavní kanceláři,
- e-mailem na adresu: [email protected], nebo
- telefonicky na čísle: +420 533 339 111.