Úschova kupní ceny při prodeji nemovitosti: Jaká je nejlepší možnost a na co si dát pozor?

1.5.2025
Petr Broža
6 minut čtení
Úschova kupní ceny při prodeji nemovitosti: Jaká je nejlepší možnost a na co si dát pozor?

Při prodeji nemovitosti se bavíme o milionech. Kde budou tyto peníze v bezpečí? Možná vás překvapí, že ne každá úschova kupní ceny poskytuje stejnou úroveň ochrany. V posledních letech se objevilo několik alarmujících případů, kdy nevhodně zvolená úschova vedla ke ztrátě celé kupní ceny. Klienti naší realitní kanceláře však takové starosti mít nemusí. Díky 34 let laděným postupům a spolupráci s renomovanou advokátní kanceláří garantujeme 100% bezpečnost vašich finančních prostředků od prvního do posledního kroku transakce. Pojďme se podívat na různé typy úschov, jejich skutečná rizika a proč je důležité svěřit tento klíčový krok pouze do rukou opravdových profesionálů.

Proč chtít bezpečnou úschovu?

Bezpečnost vašich peněz je při prodeji nemovitosti zásadní. Kupující nechce přijít o peníze, prodávající nechce přijít o nemovitost. Úschova působí jako nezávislý prostředník, který garantuje, že každá strana dostane, co jí náleží, ve správný čas a za splnění předem stanovených podmínek. "Úschova je vlastně takovým bezpečnostním pásem při prodeji nemovitosti. Můžete jet i bez něj, ale riskujete daleko víc," říká Tomáš Novák, advokát specializující se na nemovitostní právo.    

uschova-smlouva-advokat-klient

Jaké typy úschovy existují?

1. Advokátní úschova

Advokátní úschova patří mezi nejbezpečnější díky dostupnosti a rozumnému poměru ceny a bezpečnosti. Peníze jsou deponovány na speciálním účtu, který je striktně oddělen od osobních financí advokáta.

    • Peníze jsou uloženy na zvláštním účtu vedeném advokátem.
    • Advokát zajišťuje bezpečné předání peněz prodávajícímu a kontrolu splnění smluvních podmínek.
    • Důležité je vybrat spolehlivého advokáta s dostatečným pojištěním. Dříve se objevily případy, kdy nepoctiví advokáti zmizeli s penězi klientů. To u nás nehrozí, protože spolupracujeme s renomovanou advokátní kanceláří s historií sahající do roku 1990. Samozřejmostí je nadstandardní pojištění odpovědnosti.

 

2. Bankovní úschova

  • Poskytují ji banky jako součást služeb pro klienty.
  • Velmi bezpečná varianta s vysokou regulací.
  • Oproti jiným typům je často dražší.
  • Nevýhodou jsou méně flexibilní podmínky ve srovnání s advokátní úschovou.
  • Bankovní úschovu nepoužíváme, a to kvůli prakticky nulové flexibilitě banky při nutných změnách ve znění smlouvy. Pokud to bude vaše přání, rádi vám takovou úschovu zařídíme, nevyhýbáme se tomu.

 

3. Notářská úschova

  • Notář spravuje peníze na zvláštním účtu s maximální jistotou.
  • Notář je vázán přísnými právními předpisy a dohledem.
  • Oproti advokátní úschově je tato varianta většinou dražší.
  • Notářskou úschovu nepoužíváme, kvůli vysokým nákladům a tomu, že ji zájemci nepožadují a volí raději advokátní úschovu.

 

4. Realitní úschova

  • Některé realitní kanceláře tuto možnost nabízí, ale my ji kvůli rizikovosti a nezávislosti na penězích nedoporučujeme.
  • Neexistuje jednotná regulace, proto dáváme přednost jiným možnostem, které jsou transparentní a bezpečné pro klienty – ve většině případů tedy zmíněné advokátní úschově.

advokatni-uschova-penze-prodej-nemovitosti

Na co si dát pozor při výběru úschovy pozor?

1. Správný typ úschovy

  • Vybírejte mezi notářskou, advokátní nebo bankovní úschovou.
  • Pozor na případy podvodných advokátů, kteří uprchli s penězi –zkontrolujte si advokátovo pojištění a renomé.

 

2. Kvalitní smlouva a její obsah

Smlouva o úschově musí obsahovat přesné a jednoznačné podmínky pro:

  • uvolnění peněz z úschovy
  • postup v případě nesplnění podmínek
  • jasné termíny pro jednotlivé kroky
  • postup v případě sporů mezi stranami
  • podmínky uvolnění peněz
  • sankce za porušení smlouvy.

V praxi se nejčastěji setkávám s problémy, kdy smlouva o úschově neřeší všechny možné scénáře. Například co se stane, když se objeví právní vada, kterou nelze v dohodnutém čase odstranit?"  

 

3. Pojištění

Základním předpokladem bezpečné úschovy je dostatečné pojištění poskytovatele:

  • u advokátů ověřte minimální pojistnou částku 5 milionů Kč
  • u bank je situace bezpečnější díky zákonnému pojištění vkladů
  • notáři mají ze zákona povinné pojištění pro výkon své činnosti
  • doporučujeme si vždy ověřit, zda je poskytovatel úschovy pojištěn na dostatečnou výši.

 

Zaujalo vás to?

Chcete se na něco zeptat nebo s námi rovnou spolupracovat? Kontaktujte nás >>  

 

Nejčastější otázky spojené s úschovou kupní ceny

Kolik stojí úschova u notáře?
Cena notářské úschovy se pohybuje mezi 0,2% až 0,5% z kupní ceny nemovitosti, minimálně však několik tisíc korun. U nemovitosti za 5 milionů Kč tak můžete počítat s částkou 10 000-25 000 Kč. V případě spolupráce s naší realitní kanceláří poplatek u námi zvolené AK zaplatíme za vás.  


Kdo je vlastníkem peněz v úschově?
I když jsou prostředky fyzicky uloženy u zprostředkovatele úschovy, právně zůstávají majetkem kupujícího až do okamžiku splnění všech smluvních podmínek pro jejich uvolnění.  


Kolik stojí úschova v bance?
Bankovní úschova je obvykle dražší než advokátní či notářská. Ceny se pohybují v rozmezí 0,3% až 1% z kupní ceny nemovitosti. Pro transakci v hodnotě 5 milionů Kč tak můžete očekávat poplatek 15.000-50 000 Kč.   Kdo platí za úschovu? Přestože je úhrada nákladů na úschovu předmětem dohody mezi kupujícím a prodávajícím, v praxi tyto náklady většinou hradí kupující. Lze to vnímat jako investici do bezpečnosti celé transakce. V případě spolupráce s naší realitní kanceláří poplatek za úschovu platíme my. 

Obsah článku

triangletriangle

Chcete se na něco zeptat? Zajímá vás něco?

Jméno a příjmení
Telefon
E-mail
Zpráva
bgbg

Ochrana osobních údajů

Společnost REAL SPEKTRUM, a.s., se sídlem Praha 1, Náměstí republiky 8, PSČ 110 00, IČ: 253 14 718, zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 6807, hlavní kancelář Brno, Lidická 77, PSČ 602 00 předkládá svým klientům informace o zpracování osobních údajů, tedy jaké jsou naše zásady pro zpracování osobních údajů, jaké osobní údaje zpracováváme, jaký je zdroj těchto údajů, za jakým účelem a po jakou dobu údaje uchováváme, komu je poskytujeme a jaká jsou Vaše práva jako subjektu těchto údajů.

 

JAKÉ JSOU NAŠE ZÁSADY PRO ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

při zpracování osobních údajů postupujeme dle platných právních předpisů
dbáme na bezpečnost při zpracování osobních údajů a rozsah jejich zpracování omezujeme na minimum
se zásadami pro zpracování osobních údajů seznámíme klienta při uzavírání obchodu nebo při poskytnutí služby
tento dokument je volně dostupný v sídle a hlavní kanceláři naší společnosti a na našich internetových stránkách www.realspektrum.cz.
 

JAKÉ OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

identifikační údaje: jméno, příjmení, titul, datum narození, rodné číslo (bylo-li přiděleno), rodinný stav, včetně případné úpravy rozsahu společného jmění manželů,
kontaktní údaje klienta: telefonní číslo, e-mailová adresa, adresa trvalého pobytu, případně jiného pobytu na území ČR, korespondenční adresa (je-li odlišná od adresy trvalého pobytu),
fyzická osoba podnikající - obchodní firma, odlišující dodatek, místo podnikání, IČ, daňové identifikační číslo
údaje zpracovávané za účelem plnění povinností vyplývajících ze zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu: místo narození, státní občanství, pohlaví, druh a číslo průkazu totožnosti, stát/orgán, který vydal průkaz totožnosti, doba platnosti průkazu totožnosti.


Shora uvedené údaje jsou pro nás nezbytné pro přípravu smluvních dokumentů s našimi klienty; takovéto údaje nám tedy za tímto účelem jako náš klient poskytujete dobrovolně. V případě, že bychom tyto údaje chtěli využít k jinému účelu, než k činnosti vyplývající z našeho smluvního vztahu s Vámi, nebo k plnění povinností, které nám vyplývají z právních předpisů, potřebujeme ke zpracování Vašich údajů Váš souhlas.


Mimo výše uvedené údaje shromažďujeme také soubory cookie a další nástroje pro analýzu webu, které automaticky získávají informace o Vás v případě, že používáte stránky www.realspektrum.cz. Mezi tyto údaje patří např.:

informace o tom, který webový prohlížeč používáte
podrobnosti o webových stránkách, které jste si prohlédli
odkazy, na které jste klikli
apod.

Více informací o používání cookies a nástrojů pro analýzu za účelem zkvalitnění poskytování služeb na webu www.realspektrum.cz naleznete zde. 

 

Z JAKÝCH ZDROJŮ ZÍSKÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

přímo od klienta při žádosti o poskytnutí informace ohledně našich služeb nebo při jednání o zprostředkování realitního obchodu nebo při následné realizaci zprostředkování realitního obchodu,
z veřejných rejstříků a seznamů (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, evidence katastru nemovitostí apod.)

 

ZA JAKÝM ÚČELEM A PO JAKOU DOBU OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME


⇒  bez souhlasu klienta

za účelem realizace obchodního vztahu či poskytnutí služby – zpracování osobních údajů je nezbytné pro řádné plnění práv a povinností vyplývajících ze smluvního vztahu s klientem; za tímto účelem jsou na základě oprávněného zájmu osobní údaje klienta zaneseny do naší databáze
pro plnění povinností vyplývajících ze zákona (např. dle zák. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu apod.)
za účelem ochrany svých práv a právem chráněných zájmů

 

⇒  se souhlasem klienta

k dalším účelům – zejména pro marketingové účely apod.
 

Osobní údaje uchováváme pouze po dobu nezbytně nutnou pro realizaci obchodního vztahu či poskytnutí služby; v případě udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů pak po dobu uvedenou v tomto souhlasu.

 

KTERÝM TŘETÍM OSOBÁM POSKYTUJEME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme jako správce prostřednictvím svých zaměstnanců nebo prostřednictvím třetích osob – zpracovatelů, to vše za zajištění vysoké úrovně zabezpečení osobních údajů našich klientů.
Našimi zpracovateli jsou spolupracující HLADKY.LEGAL advokátní kancelář s.r.o., se sídlem Orlí 483/1, 602 00 Brno, správce IT sítě Jiří Zemek, se sídlem Vodárenská 206/12, 664 91 Ivančice, IČ: 72307846, poskytovatel realitního softwaru a správce webových stránek společnost Realman s.r.o., se sídlem Družstevní 421/1, 679 04 Adamov, IČ 26227461, poskytovatel e-mailového klienta společnost FASTER CZ spol. s r.o., se sídlem Jarní 1064/44g, 614 00 Brno, IČ 60722266, zpracovatel účetnictví společnost SLUNEX spol. s r.o., se sídlem Eleonory Voračické 659/22, 616 00 Brno, IČ: 63484340, systém pro zpracování e-mailů ECOMAIL.CZ, s.r.o., se sídlem Netroufalky 797/5, 625 00 Brno, IČ: 29210372.
Údaje našich klientů poskytneme třetím osobám rovněž v případech, kdy jsme vázáni platnými právními předpisy tyto údaje zpřístupnit a předat – jedná se zejména o orgány státní správy, soudy, orgány činné v trestním řízení, exekutory, notáře, insolvenční správce apod.).
Osobní údaje předáme třetím osobám rovněž za účelem ochrany našich práv a právem chráněných zájmů (např. našim spolupracujícím advokátním kancelářím). Rozsah poskytnutých osobních údajů bude v takovém případě omezen na údaje nezbytné pro úspěšné uplatnění našeho nároku.
Na žádost klienta poskytneme jeho osobní údaje i dalším třetím osobám, vždy však v nezbytně nutném rozsahu a pouze v souvislosti se službami, které pro naši společnost resp. pro klienta tyto třetí osoby budou zajišťovat. Jedná se např. o našeho spolupracujícího znalce za účelem vyhotovení znaleckého posudku o ceně nemovitosti nebo finančního poradce za účelem zpracování nabídky na financování koupě nemovitosti apod.

 

JAKÝM ZPŮSOBEM ZPRACOVÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme a uchováváme v elektronické podobě prostřednictvím prostředků výpočetní techniky, a dále v listinné podobě.
Osobní údaje klientů v listinné a elektronické podobě uchováváme ve služebních prostorách naší společnosti, kam je zamezen přístup nepovolaným osobám obvyklými prostředky (zamčené dveře, osobní dohled zaměstnanců společnosti apod.). Přístup k osobním údajům je omezen pouze na zaměstnance společnosti a shora uvedené zpracovatele. Všechny tyto osoby jsou vázány zákonnou nebo smluvní mlčenlivostí.
Přístup k osobním údajům klienta je rovněž chráněn systémem přístupových hesel a práv.

 

JAKÁ PRÁVA MÁTE JAKO SUBJEKTU ÚDAJŮ

požadovat informaci o tom, jaké osobní údaje zpracováváme
vyžádat si přístup k údajům a tyto nechat aktualizovat nebo opravit
požadovat výmaz osobních údajů, to však pouze za podmínky, že neexistuje žádný zákonný důvod k jejich dalšímu zpracování
udělený souhlas odvolat nebo změnit jeho rozsah
uplatnit své případné námitky proti zpracování osobních údajů

    a to některým z následujících způsobů:

osobně v sídle naší společnosti nebo v hlavní kanceláři
e-mailem na adresu: [email protected] 
telefonicky na čísle: +420 533 339 111


Se svými podněty se rovněž můžete obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.