Změny v DPH od 1. 7. 2025: Kdy i jednorázový prodej domu podléhá dani?

14.5.2025
Ing. Michaela Vomelová, MBA.
5 minut čtení
Změny v DPH od 1. 7. 2025: Kdy i jednorázový prodej domu podléhá dani?

S blížícím se datem 1. července 2025 vstupuje v účinnost důležitá novela zákona o DPH, která zásadně mění dosavadní pravidla týkající se prodeje novostaveb fyzickými osobami. Tato změna přináší nové riziko – i jednorázový prodej rodinného domu, který nebyl nikdy užíván, může být považován za ekonomickou činnost a zdaněn DPH. Pro všechny, kdo plánují prodávat novostavbu, je tedy zásadní porozumět novým pravidlům a včas se na ně připravit.

Jak to funguje dnes?

V současné praxi platí, že pokud fyzická osoba (tedy nepodnikatel a neplátce DPH) prodá nově postavený dům, který nikdy neobývala, obvykle DPH neřeší. A to za předpokladu, že:

  • dům nebyl postaven v rámci podnikatelské činnosti (např. developerské výstavby),
  • prodej se neopakuje a nejde o systematickou výstavbu a prodej nemovitostí,
  • a stavba nebyla financována, projektována ani realizována se záměrem dalšího prodeje.

Finanční úřady tedy doposud u jednorázových prodejů fyzických osob bez podnikatelské historie zpravidla DPH neuplatňovaly.

Co se změní od 1. 7. 2025?

Novela zákona o DPH, připravená Ministerstvem financí ČR v souladu s judikaturou Soudního dvora EU, zásadně rozšiřuje definici tzv. ekonomické činnosti.

Podle nové úpravy bude možné i jednorázový prodej novostavby posoudit jako podnikání – a tedy ekonomickou činnost – pokud vykazuje znaky podnikatelského záměru. Tím se rozšiřuje okruh případů, kdy i nepodnikatel (fyzická osoba) může být povinen odvést daň z přidané hodnoty.

AdobeStock_84065217

Klíčové znaky, které mohou ukázat na podnikání:

  • Účel výstavby – Pokud byl dům postaven s cílem jej prodat (a nikoli k vlastnímu bydlení), může být prodej zdaněn.
  • Ziskový záměr – Pokud je transakce spojena s očekáváním zisku, i jednorázový prodej může být považován za podnikání.
  • Součást širší činnosti – Pokud je dům jedním z více stavebních projektů dané osoby (např. v rámci investic, majetkového portfolia apod.), zvyšuje to pravděpodobnost zdanění.
  • Způsob realizace stavby – Například profesionální řízení výstavby, využití developerského know-how, obchodní model výstavby apod.

To vše bude nově posuzovat finanční úřad, a pokud dojde k závěru, že prodej má podnikatelský charakter, bude uvalena povinnost odvést DPH – i když prodávající není plátcem DPH.

Praktický dopad: Koho se změny týkají?

Změny se mohou dotknout širokého spektra vlastníků nemovitostí:

  • Lidí, kteří postavili dům „na klíč“ s úmyslem jej výhodně prodat.
  • Investorů, kteří vlastní pozemky a staví na nich nemovitosti bez formálního podnikání.
  • Rodin, které z jakéhokoliv důvodu prodávají novostavbu ještě před jejím užíváním.

Například pokud někdo postaví dům, který nikdy nebyl obýván, a následně jej prodá za tržní cenu, může mu nově vzniknout povinnost zdanit tento příjem DPH – v případě, že finanční úřad vyhodnotí, že šlo o ekonomickou činnost.

FOTO-78

Doporučení pro prodávající

Pokud plánujete prodat novostavbu po 1. 7. 2025, doporučujeme:

1. Posoudit účel stavby

Zamyslete se nad tím, zda stavba skutečně vznikla pro vlastní potřebu, nebo zda už v počátku šlo o investici s cílem následného prodeje.

2. Vyhodnotit charakter transakce

Je prodej skutečně jednorázový? Nejde o druhý nebo třetí dům, který v posledních letech prodáváte? Není součástí širšího investičního záměru?

3. Využít odborné poradenství

Každý případ je individuální a posouzení ze strany finančního úřadu závisí na řadě okolností. Konzultace s daňovým poradcem nebo specialistou na DPH může předejít nežádoucím doplatkům, penále či dokonce sporům s úřady.

Závěr: Na jednorázový prodej se už nelze spoléhat

Novela DPH přináší do praxe zásadní posun. Dosavadní představa, že „jednou a dost“ znamená automaticky osvobození od DPH, přestává platit. Klíčové bude, zda prodej novostavby nese znaky podnikání – a nikoli to, zda jde o první nebo jediný prodej dané osoby.

S blížícím se termínem účinnosti zákona proto doporučujeme pečlivě zhodnotit jakýkoli prodej nemovitosti, která nebyla nikdy užívána. Včasná příprava a konzultace s odborníky jsou nejlepším způsobem, jak se vyhnout nepříjemnému překvapení ve formě dodatečné daňové povinnosti.

Máte dotazy k DPH při prodeji nemovitosti? Naši partneři vám rádi poradí – kontaktujte nás pro spojení s daňovým specialistou v oblasti realit.

Obsah článku

triangletriangle

Chcete se na něco zeptat? Zajímá vás něco?

Jméno a příjmení
Telefon
E-mail
Zpráva
bgbg

Ochrana osobních údajů

Společnost REAL SPEKTRUM, a.s., se sídlem Praha 1, Náměstí republiky 8, PSČ 110 00, IČ: 253 14 718, zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 6807, hlavní kancelář Brno, Lidická 77, PSČ 602 00 předkládá svým klientům informace o zpracování osobních údajů, tedy jaké jsou naše zásady pro zpracování osobních údajů, jaké osobní údaje zpracováváme, jaký je zdroj těchto údajů, za jakým účelem a po jakou dobu údaje uchováváme, komu je poskytujeme a jaká jsou Vaše práva jako subjektu těchto údajů.

 

JAKÉ JSOU NAŠE ZÁSADY PRO ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

při zpracování osobních údajů postupujeme dle platných právních předpisů
dbáme na bezpečnost při zpracování osobních údajů a rozsah jejich zpracování omezujeme na minimum
se zásadami pro zpracování osobních údajů seznámíme klienta při uzavírání obchodu nebo při poskytnutí služby
tento dokument je volně dostupný v sídle a hlavní kanceláři naší společnosti a na našich internetových stránkách www.realspektrum.cz.
 

JAKÉ OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

identifikační údaje: jméno, příjmení, titul, datum narození, rodné číslo (bylo-li přiděleno), rodinný stav, včetně případné úpravy rozsahu společného jmění manželů,
kontaktní údaje klienta: telefonní číslo, e-mailová adresa, adresa trvalého pobytu, případně jiného pobytu na území ČR, korespondenční adresa (je-li odlišná od adresy trvalého pobytu),
fyzická osoba podnikající - obchodní firma, odlišující dodatek, místo podnikání, IČ, daňové identifikační číslo
údaje zpracovávané za účelem plnění povinností vyplývajících ze zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu: místo narození, státní občanství, pohlaví, druh a číslo průkazu totožnosti, stát/orgán, který vydal průkaz totožnosti, doba platnosti průkazu totožnosti.


Shora uvedené údaje jsou pro nás nezbytné pro přípravu smluvních dokumentů s našimi klienty; takovéto údaje nám tedy za tímto účelem jako náš klient poskytujete dobrovolně. V případě, že bychom tyto údaje chtěli využít k jinému účelu, než k činnosti vyplývající z našeho smluvního vztahu s Vámi, nebo k plnění povinností, které nám vyplývají z právních předpisů, potřebujeme ke zpracování Vašich údajů Váš souhlas.


Mimo výše uvedené údaje shromažďujeme také soubory cookie a další nástroje pro analýzu webu, které automaticky získávají informace o Vás v případě, že používáte stránky www.realspektrum.cz. Mezi tyto údaje patří např.:

informace o tom, který webový prohlížeč používáte
podrobnosti o webových stránkách, které jste si prohlédli
odkazy, na které jste klikli
apod.

Více informací o používání cookies a nástrojů pro analýzu za účelem zkvalitnění poskytování služeb na webu www.realspektrum.cz naleznete zde. 

 

Z JAKÝCH ZDROJŮ ZÍSKÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

přímo od klienta při žádosti o poskytnutí informace ohledně našich služeb nebo při jednání o zprostředkování realitního obchodu nebo při následné realizaci zprostředkování realitního obchodu,
z veřejných rejstříků a seznamů (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, evidence katastru nemovitostí apod.)

 

ZA JAKÝM ÚČELEM A PO JAKOU DOBU OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME


⇒  bez souhlasu klienta

za účelem realizace obchodního vztahu či poskytnutí služby – zpracování osobních údajů je nezbytné pro řádné plnění práv a povinností vyplývajících ze smluvního vztahu s klientem; za tímto účelem jsou na základě oprávněného zájmu osobní údaje klienta zaneseny do naší databáze
pro plnění povinností vyplývajících ze zákona (např. dle zák. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu apod.)
za účelem ochrany svých práv a právem chráněných zájmů

 

⇒  se souhlasem klienta

k dalším účelům – zejména pro marketingové účely apod.
 

Osobní údaje uchováváme pouze po dobu nezbytně nutnou pro realizaci obchodního vztahu či poskytnutí služby; v případě udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů pak po dobu uvedenou v tomto souhlasu.

 

KTERÝM TŘETÍM OSOBÁM POSKYTUJEME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme jako správce prostřednictvím svých zaměstnanců nebo prostřednictvím třetích osob – zpracovatelů, to vše za zajištění vysoké úrovně zabezpečení osobních údajů našich klientů.
Našimi zpracovateli jsou spolupracující HLADKY.LEGAL advokátní kancelář s.r.o., se sídlem Orlí 483/1, 602 00 Brno, správce IT sítě Jiří Zemek, se sídlem Vodárenská 206/12, 664 91 Ivančice, IČ: 72307846, poskytovatel realitního softwaru a správce webových stránek společnost Realman s.r.o., se sídlem Družstevní 421/1, 679 04 Adamov, IČ 26227461, poskytovatel e-mailového klienta společnost FASTER CZ spol. s r.o., se sídlem Jarní 1064/44g, 614 00 Brno, IČ 60722266, zpracovatel účetnictví společnost SLUNEX spol. s r.o., se sídlem Eleonory Voračické 659/22, 616 00 Brno, IČ: 63484340, systém pro zpracování e-mailů ECOMAIL.CZ, s.r.o., se sídlem Netroufalky 797/5, 625 00 Brno, IČ: 29210372.
Údaje našich klientů poskytneme třetím osobám rovněž v případech, kdy jsme vázáni platnými právními předpisy tyto údaje zpřístupnit a předat – jedná se zejména o orgány státní správy, soudy, orgány činné v trestním řízení, exekutory, notáře, insolvenční správce apod.).
Osobní údaje předáme třetím osobám rovněž za účelem ochrany našich práv a právem chráněných zájmů (např. našim spolupracujícím advokátním kancelářím). Rozsah poskytnutých osobních údajů bude v takovém případě omezen na údaje nezbytné pro úspěšné uplatnění našeho nároku.
Na žádost klienta poskytneme jeho osobní údaje i dalším třetím osobám, vždy však v nezbytně nutném rozsahu a pouze v souvislosti se službami, které pro naši společnost resp. pro klienta tyto třetí osoby budou zajišťovat. Jedná se např. o našeho spolupracujícího znalce za účelem vyhotovení znaleckého posudku o ceně nemovitosti nebo finančního poradce za účelem zpracování nabídky na financování koupě nemovitosti apod.

 

JAKÝM ZPŮSOBEM ZPRACOVÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme a uchováváme v elektronické podobě prostřednictvím prostředků výpočetní techniky, a dále v listinné podobě.
Osobní údaje klientů v listinné a elektronické podobě uchováváme ve služebních prostorách naší společnosti, kam je zamezen přístup nepovolaným osobám obvyklými prostředky (zamčené dveře, osobní dohled zaměstnanců společnosti apod.). Přístup k osobním údajům je omezen pouze na zaměstnance společnosti a shora uvedené zpracovatele. Všechny tyto osoby jsou vázány zákonnou nebo smluvní mlčenlivostí.
Přístup k osobním údajům klienta je rovněž chráněn systémem přístupových hesel a práv.

 

JAKÁ PRÁVA MÁTE JAKO SUBJEKTU ÚDAJŮ

požadovat informaci o tom, jaké osobní údaje zpracováváme
vyžádat si přístup k údajům a tyto nechat aktualizovat nebo opravit
požadovat výmaz osobních údajů, to však pouze za podmínky, že neexistuje žádný zákonný důvod k jejich dalšímu zpracování
udělený souhlas odvolat nebo změnit jeho rozsah
uplatnit své případné námitky proti zpracování osobních údajů

    a to některým z následujících způsobů:

osobně v sídle naší společnosti nebo v hlavní kanceláři
e-mailem na adresu: [email protected] 
telefonicky na čísle: +420 533 339 111


Se svými podněty se rovněž můžete obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.