Jak pronajmout byt - kompletní průvodce

26.4.2025
Petr Broža
13 minut čtení
Jak pronajmout byt - kompletní průvodce

Máte volný byt a přemýšlíte o pronájmu? Pronajatý byt je jistota stálého příjmu a my z REAL SPEKTRUM to nejen umíme, ale zároveň nás to i baví!

 

Nájem, pronájem, podnájem – víte jaké jsou rozdíly?

Slova, která se tváří stejně, a přesto malé rozdíly skrývají. Co je tedy jiné? Slovní spojení “pronájem bytu” nemá z právního hlediska žádný význam, ačkoli je nejrozšířenější a běžně se použivá. Je ale lepší použít slova jako nájem nebo podnájem.

Nájemní vztah je mezi majitelem bytu a jeho nájemníkem. Nájemník je v tomto případě chráněn občanským zákonem. Podnájemní vztah je podřízen vztahu nájemnímu – vzniká tedy mezi nájemníkem a jeho podnajímatelem. Podnájemní smlouvu je možné vypovědět bez uvedení důvodu. Zásadním rozdílem však je, že nájemník si může v bytě zřídit trvalé bydliště i bez souhlasu majitele. Zároveň v nájemní smlouvě nesmí být zakázáni domácí mazlíčci, návštěvy krátkodobé i dlouhodobé nebo kouření uvnitř.

 

Pojištění bytu – ano či ne?

Pojištění nemovitosti v kombinace s pojištěním domácnosti zajistí, že v jakékoli situaci, ať už se bude jednat o požár nebo potopu, nepřijdete o střechu nad hlavou.

Do pojištění nemovitosti spadá vše, co si ‘‘nemůžete‘‘ odnést – holé zdi, střecha, základová deska, atd. Naopak do pojištění domácnosti spadá vše ostatní – postele, skříně, počítač, ale i kuchyňská linka, podlahy i dlažba. Pojištění domácnosti vám pokryje také asistenci zámečníka v případě, že si zapomenete klíče v zámku nebo když sousedům pod vámi začne kapat voda ze stropu.

TIP: Pojištění nemovitosti musíte mít ke každé hypotéce.

výpočet nájemného bytu

 

Jak vypočítat nájemné?

S nižším nájemným se zvyšuje šance rychlého pronájmu. Pokud si je navíc nájemník vědom nízké ceny, obvykle nemá na majitele přehnané požadavky. S vysokým nájmem zase může vyvstávat otázka, zda-li bude mít nájemník zájem o dlouhodobý pronájem nebo bude aktivně hledat levnější.

Nejlepší je proto se podívat, jaké průměrné ceny podnájmů jsou ve vaší lokalitě se stejným vybavením jako nabízíte vy.

Cenu nájemného totiž ovlivňuje také pronájem parkovacího místa, garáže, sklepa nebo zda-li je k dispozici terasa, balkon či zahrada. Je to určitý nadstandard, který se při stanovení ceny nájemného zcela jistě projeví. Velkou roli také hraje, pokud je byt nabízen s vybavením (zařízená ložnice, obývák, vlastní plynový kotel atd.), případně jakým.

Když chcete získat z pronájmu více peněz
Pokud se svěříte do rukou RK, máte jistotu, že byt pronajmete za nejvyšší možnou cenu. Naši makléři se na všemožných realitních serverech pohybují každý den, takže znají aktuální poptávku a nabídku na trhu. Navíc mají bohaté zkušenosti s pronájmem různých typů nemovitostí, takže přesně ví, jaké aspekty cenu navyšují a jaké nikoli. Takže vám mohou také doporučit, co by se dalo ve vašem bytě opravit/upravit, aby cena nájemného byla ještě vyšší.

 

Jak najít slušného nájemce?

Je dobré si nastavit už od začátku přísnější kritéria. Než předáte někomu klíč od vašeho majetku, soustřeďte se nejen na to, jak na vás působí na první dojem. Nebojte se alespoň částečně zjistit základní informace – kde člověk pracuje nebo studuje, jaký důvod je jeho nastěhování a jestli je jeho záměr dlouhodobý.

Realitní kancelář REAL SPEKTRUM má navíc přístup i k databázím jako je Centrální evidence exekucí ČR (CEE), Insolvenční rejstřík, Úřední deska soudních exekutorů, Hledané osoby Policií ČR, Centrální evidence exekucí SR a Register úpadcov na Slovensku.

 

Co nezapomenout uvést v inzerátu?

Někdy se stává, že lidé sice napíší dlouhý text, ale už v něm neuvedou všechny potřebné informace. V inzerátu je vždy nutné napsat výměru bytu, počet místností, vybavení, vytápění, ohřev teplé vody, o jaké podlaží se jedná, zda-li je k dispozici klimatizace, balkon, terasa, zahrada, sklep, parkovací místo a v neposlední řadě výše nájemného, kauce a záloh za služby a energie. Nejdůležitější informace však bude, od kdy je nemovitost volná k nastěhování. Zájemci také jistě ocení i informace ohledně občanské vybavenosti a dostupnosti MHD.

Uveďte také vaše požadavky na podnájemníka – kuřák/nekuřák, domácí mazlíček, aj. Pokud si nevíte rady nebo byste rádi čas věnovali jiným věcem, obraťte se na naše realitní makléře z REAL SPEKTRUM.

prazdny byt 

 

Zařízený nebo prázdný byt?

Prioritou fotek je zaujmout, proto prezentaci nepodceňte. Byt před focením nejen ukliďte, ale proveďte i drobné opravy, případně vymalujte. Oprýskaná omítka, nádobí na lince nebo přehozené oblečení přes židli budoucího zájemce příliš nenadchnou. Všechny osobní věci, včetně fotek nebo hraček dětí, by proto na fotkách neměly být.

Pokud pronajímáte atraktivnější byt, určitě se vyplatí investice do homestagingu, díky
kterému získáte neodolatelnou prezentaci vaší nemovitosti. V případě, že je pro vás homestaging cizí slovo a nejste profesionální fotograf, svěřte raději propagaci vaší nemovitosti realitní kanceláři REAL SPEKTRUM, která se o vše postará za vás.

 

Kde nemovitost prezentovat?

Můžete inzerovat nejen na realitních platformách, ale i na sociálních sítích.

Realitní kancelář REAL SPEKTRUM inzeruje na 16 ověřených portálech. Čím více se osloví lidí, tím bude větší zájem a majitel si tak může vybrat z potencionálních zájemců.

 inzerat

 

Dobrá nájemní smlouva je základ

Nájemní smlouva je dokument, který chrání vás i nájemníka, a proto by vám ji měl vypracovat právník s dostatečnou kvalifikací. Smlouva, stažená například z internetu, nemusí obsahovat všechny náležitosti, a tak by se vám to v budoucnu mohlo značně prodražit. Smlouva by měla vždy obsahovat jména, data narození nebo rodná čísla, trvalé bydliště, čísla občanského průkazu, adresu pronajímaného bytu včetně patra a čísla bytu, výši nájemného a způsob úhrady včetně termínu splatnosti, případné sankce, dobu nájmu, výši kauce, za co nájemce platí (výše nájemného a výši záloh za služby), práva a povinnosti nájemce i pronajímatele, den předání a kdy nebo za jakých podmínek smlouva zaniká.

Nájemní smlouva by také měla obsahovat předávací protokol včetně fotek stavu a vad, doložky ke smlouvě (například inflační doložku) a případné pojištění domácnosti a odpovědnosti.

 

Jakou výši kauce?

Kauce, respektive “jistota”, slouží jako finanční záruka, že nájemce splní své povinnosti, které vyplývají z nájemního vztahu. Kauce, ve výši měsíčního nájmu, se dle občanského zákoníku kalkuluje bez služeb. Naopak při vrácení kauce má podnájemník nárok i na úrok alespoň ve výši zákonné sazby. Nejčastěji majitelé nemovitostí vybírají jistotu ve výši dvou měsíčních nájmů.

Pozn.: Výše kauce může být u nájmu maximálně šestinásobek měsíčního nájemného, u podnájmu maximální výše není stanovena.

 

Příjmy z pronájmu – jak se daní?

V roce 2021 došlo ke změně a příjem do čtyřnásobku průměrné hrubé mzdy, tedy 141 764 Kč za měsíc, se bude danit 15 %, příjem nad tuto hranici se potom bude danit 23 %.

 

Pronájem s realitní kanceláří nebo bez?

Pokud si zvolíte cestu pronájmu s realitní kanceláří, ušetříte tak spoustu času. Nejen že nebudete muset odpovídat na spousty často se opakujících dotazů, nebudete muset absolvovat několik prohlídek, ale zároveň se nebudete muset starat ani o nafocení a následnou inzerci nemovitosti. Veškerý právní servis vám rovněž zajistí realitní kancelář.

Rizika pronájmu bytu bez realitky
Pokud se rozhodnete byt pronajmout bez RK, existuje zde velké riziko, že byt budete pronajímat pod cenou. Realitní makléř umí na základě svých zkušeností a aktuální situace na trhu určit správnou cenu, takže vždy dostanete maximální možnou částku.
Dále, pokud si nájemníka pečlivě neprověříte, může se stát, že se vám do bytu nastěhuje člověk, který nebude moci řádně splácet nájem a vy celý proces s výběrem nového nájemníka budete nuceni absolvovat znovu. Na rozdíl od vás, má makléř za sebou stovky podobných prohlídek, takže z pravidla již po chvíli pozná, kdo je pro vás vhodný a kdo ne. Makléř má navíc přístupy k všemožným databázím, kde zájemce pečlivě prověří, takže budete mít jistotu, že nemá dluhy a není ani trestně stíhaný.
A v případě, že se dostanete s nájemníkem do jakékoli nepříjemné situace, vždy máte za sebou realitní kancelář s týmem renomovaných právníků, která veškeré problémy vyřeší za vás. 

 

Jak řešit škody způsobené nájemcem?

Když zjistíte, že nájemce například poškrábal podlahu nebo rozbil umyvadlo, vyzvěte jej k opravě. Nezapomeňte škody zdokumentovat a přiložte fotografie původního stavu. Pokud se nedohodnete, můžete k opravě využít kauci. V případě, že je částka vyšší, požádejte nájemníka o zbytek úhrady.

škody v pronájmu bytu 

 

Jaké opravy hradí nájemce a jaké nájemce?

Dle zákona si běžnou údržbu v bytě hradí nájemník sám. Do tohoto spadá malování stěn, čištění podlah, odpadů, výměna vypínačů, žárovek nebo těsnění u vodovodních baterií. Cena však nesmí přesáhnout 100 Kč na 1m2 bytu za rok.

Nejčastějším sporem mezi majitelem bytu a nájemcem bývá úhrada za opravu nebo revizi plynového kotle. Podle vládního nařízení se jedná o běžnou údržbu a hradí ji nájemník.

 

Co dělat, když nájemník neplatí?

Pokud nezaplatí podnájemník nájemné a poplatky za služby po dobu tří měsíců, považuje se to za porušení povinnosti zvlášť závažným způsobem. V takovém případě vyzvěte nájemce písemně k úhradě. Jestliže ani tak k úhradě nedojde, může majitel podat výpověď bez výpovědní doby.

Hrubé porušení je pak méně závažné – například nezaplacení nájemného a služeb za dva měsíce. V takové situaci je možné poslat nájemníkovi výpověď s tříměsíční výpovědní lhůtou.

V nájemní smlouvě se strany mohou dohodnout, že lze využít kauci k doplacení nedoplatků. Pronajímatel může poté požádat podnájemníka, aby kauci zpět doplnil. Nicméně v takovém případě se vetšinou předpokládá, že nájemné dluží proto, že nemá finanční prostředky, takže se dá těžko očekávat, že kauci doplní do stejné výše.

Pokud byste celý proces nejradši přeskočili a přišli až k „hotovému“, obraťte se na naše realitní makléře REAL SPEKTRUM, kteří vám budou rádi nápomocni a s radostí vás celým procesem provedou.

 

Otázky a odpovědi?

Co je potřeba k pronájmu bytu?

K pronájmu bytu potřebujete platnou nájemní smlouvu, doklad totožnosti a ideálně i potvrzení o příjmu. Pronajímatel by měl mít připravený byt v řádném stavu a jasně nastavené podmínky nájmu včetně výše kauce a plateb.

Kdo může pronajmout byt?

Byt může pronajmout jeho vlastník nebo osoba s oprávněním k nakládání s bytem (např. na základě plné moci). U družstevních bytů obvykle potřebujete navíc souhlas družstva.

Jak legálně pronajímat byt a neplatit přitom žádné daně?

V Česku existuje daňová výjimka pouze v případě, že příjem z pronájmu nepřesáhne 30 000 Kč ročně. Ve většině případů je tedy nutné příjem zdanit dle §9 zákona o dani z příjmů.

Kolik se platí daně z pronájmu bytu?

Z příjmu z pronájmu se standardně odvádí daň 15 % po uplatnění paušálních výdajů (až 30 % nákladů) nebo skutečných nákladů spojených s pronájmem.

Jak se dokládá příjem z pronájmu?

Příjem z pronájmu se uvádí v daňovém přiznání v rámci paragrafu §9. Můžete jej doložit nájemní smlouvou, výpisem z účtu nebo potvrzením o převzetí hotovosti.

Kdo platí fond oprav – nájemce nebo pronajímatel?

Fond oprav hradí vždy vlastník bytu, tedy pronajímatel. Tato položka není součástí nájmu ani služeb, které platí nájemce.

Na co si dát pozor při pronájmu bytu?

Dbejte na správně sepsanou nájemní smlouvu, jasné podmínky plateb, předávací protokol a důkladně zdokumentujete pomocí fotek i videa stav vybavení bytu.

Co musí platit majitel bytu?

Majitel bytu platí fond oprav, případné splátky úvěru, pojištění nemovitosti a většinou i daně z příjmu z nájmu. Nájemce hradí nájemné a služby (voda, energie, internet apod.).

Co se počítá do nájmu bytu?

Do nájmu patří sjednané nájemné a obvykle i zálohy na služby (např. voda, teplo, úklid).

 

Kam dál?

Obsah článku

triangletriangle

Chcete se na něco zeptat? Zajímá vás něco?

Jméno a příjmení
Telefon
E-mail
Zpráva
bgbg

Ochrana osobních údajů

Společnost REAL SPEKTRUM, a.s., se sídlem Praha 1, náměstí Republiky 656/8, Staré Město, PSČ 110 00, IČ: 25314718, zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 6807, hlavní kancelář, provozovna a adresa pro doručování: Brno, Lidická 77, č.p. 718, PSČ 602 00, předkládá svým klientům informace o zpracování osobních údajů, tedy jaké jsou naše zásady pro zpracování osobních údajů, jaké osobní údaje zpracováváme, jaký je zdroj těchto údajů, za jakým účelem a po jakou dobu údaje uchováváme, komu je poskytujeme a jaká jsou Vaše práva jako subjektu těchto údajů.

JAKÉ JSOU NAŠE ZÁSADY PRO ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Při zpracování osobních údajů postupujeme podle platných právních předpisů, především Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES a zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Dbáme na bezpečnost při zpracování osobních údajů a rozsah jejich zpracování omezujeme na nezbytné minimum. Se zásadami pro zpracování osobních údajů seznamujeme klienta při uzavírání obchodu nebo při poskytnutí služby. Tento dokument je volně dostupný v sídle a hlavní kanceláři naší společnosti a na našich internetových stránkách www.realspektrum.cz. Stejným způsobem budou oznamovány jeho změny, resp. bude zpřístupňováno aktualizované znění tohoto dokumentu.

JAKÉ OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

- identifikační údaje: jméno, příjmení, titul, datum narození, rodné číslo (bylo-li přiděleno), rodinný stav, včetně případné úpravy majetkového režimu manželů, zejména rozsahu společného jmění manželů,
- kontaktní údaje klienta: telefonní číslo, e-mailová adresa, adresa trvalého pobytu, případně jiného pobytu na území ČR, korespondenční adresa (je-li odlišná od adresy trvalého pobytu),
- fyzická osoba podnikající – obchodní firma, odlišující dodatek, místo podnikání, IČO, daňové identifikační číslo,
- údaje o nemovitosti či jiném majetku, jichž se obchod dotýká
- údaje zpracovávané za účelem plnění povinností vyplývajících ze zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu: místo narození, státní občanství, pohlaví, druh a číslo průkazu totožnosti, stát/orgán, který průkaz totožnosti vydal, doba platnosti průkazu totožnosti, informace o tom, zda jde o politicky exponovanou osobu či osobu podléhající mezinárodním sankcím, údaje o majetkové a řídicí struktuře klienta – právnické osoby a angažmá fyzických osob ve struktuře, údaje o původu a zdroji majetku klienta.

Shora uvedené údaje jsou pro nás nezbytné pro přípravu smluvních dokumentů s našimi klienty; tyto údaje nám tedy za tímto účelem jako náš klient poskytujete dobrovolně a bez jejich poskytnutí nelze navázat obchodní vztah ani Vám poskytnout službu. V případě, že bychom tyto údaje chtěli využít k jinému účelu, než k činnosti vyplývající z našeho smluvního vztahu s Vámi, nebo k plnění povinností, které nám vyplývají z právních předpisů, budeme ke zpracování Vašich údajů potřebovat Váš souhlas.

Mimo výše uvedené údaje shromažďujeme také soubory cookie a další nástroje pro analýzu webu, které automaticky získávají informace o Vás, pokud používáte stránky www.realspektrum.cz. Mezi tyto údaje patří například:

informace o tom, který webový prohlížeč používáte, podrobnosti o webových stránkách, které jste si prohlédli, odkazy, na které jste klikli apod.

Více informací o používání cookies a nástrojů pro analýzu za účelem zkvalitnění poskytování služeb na webu www.realspektrum.cz naleznete

Z JAKÝCH ZDROJŮ ZÍSKÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Přímo od klienta při žádosti o poskytnutí informací ohledně našich služeb, při jednání o zprostředkování realitního obchodu nebo při následné realizaci tohoto zprostředkování; dále z veřejných rejstříků a seznamů (například obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, evidence katastru nemovitostí apod.).

ZA JAKÝM ÚČELEM A PO JAKOU DOBU OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

⇒  bez souhlasu klienta

- za účelem realizace obchodního vztahu či poskytnutí služby – zpracování osobních údajů je nezbytné pro řádné plnění práv a povinností vyplývajících ze smluvního vztahu s klientem; za tímto účelem jsou na základě oprávněného zájmu osobní údaje klienta zaneseny do naší databáze
- pro plnění povinností vyplývajících ze zákona (např. dle zák. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu apod.)
- za účelem ochrany svých práv a právem chráněných zájmů

⇒  se souhlasem klienta zpracováváme pro marketingové účely následující údaje: jméno, příjmení a e-mailová adresa

Osobní údaje uchováváme pouze po dobu nezbytně nutnou pro realizaci obchodního vztahu, poskytnutí služby a ochranu svých práv a právem chráněných zájmů dle příslušných právních předpisů, nejdéle však po dobu pěti let od ukončení obchodu či obchodního vztahu. Pro plnění našich povinností stanovených příslušnými právními předpisy, zejména v souvislosti s vedením účetnictví a daňové evidence, osobní údaje uchováváme po dobu stanovenou příslušnými právními předpisy pro jednotlivé údaje a doklady.

Údaje a doklady pro účely povinností dle AML zákona zpracováváme a archivujeme po dobu 10 let od ukončení obchodu či obchodního vztahu.

Osobní údaje zpracovávané na základě udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů zpracováváme po dobu uvedenou v tomto souhlasu, případně po dobu do jeho odvolání.

KTERÝM TŘETÍM OSOBÁM POSKYTUJEME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme jako správce prostřednictvím svých zaměstnanců nebo prostřednictvím třetích osob – zpracovatelů, přičemž vždy zajišťujeme vysokou úroveň zabezpečení osobních údajů našich klientů. Našimi zpracovateli jsou spolupracující společnost HLADKY.LEGAL advokátní kancelář s.r.o., se sídlem Orlí 483/1, 602 00 Brno, IČO: 05277493, správce IT sítě Jiří Zemek, se sídlem Vodárenská 206/12, 664 91 Ivančice, IČO: 72307846, poskytovatel realitního softwaru a správce webových stránek Realman s.r.o., se sídlem Družstevní 421/1, 679 04 Adamov, IČO: 26227461, poskytovatel e-mailového klienta FASTER CZ spol. s r.o., se sídlem Jarní 1064/44g, Maloměřice, 614 00 Brno, IČO: 60722266, zpracovatel účetnictví SLUNEX spol. s r.o., se sídlem Eleonory Voračické 659/22a, 616 00 Brno, IČO: 63484340 a poskytovatel systému pro zpracování e‑mailů Ecomail.cz, se sídlem Na Zderaze 1275/15, 120 00 Praha 2, Česká republika. Údaje našich klientů poskytujeme třetím osobám i v případech, kdy jsme povinni na základě platných právních předpisů tyto údaje zpřístupnit a předat – zejména orgánům státní správy, soudům, orgánům činným v trestním řízení, exekutorům, notářům, insolvenčním správcům apod. Osobní údaje předáváme třetím osobám také za účelem ochrany našich práv a právem chráněných zájmů (například našim spolupracujícím advokátním kancelářím). Rozsah poskytnutých osobních údajů bude v takovém případě omezen pouze na údaje nezbytné pro úspěšné uplatnění našeho nároku. Na žádost klienta poskytneme jeho osobní údaje i dalším třetím osobám, vždy však pouze v nezbytně nutném rozsahu a pouze v souvislosti se službami, které pro naši společnost nebo pro klienta tyto třetí osoby zajišťují. Jedná se například o našeho spolupracujícího znalce za účelem vyhotovení znaleckého posudku o ceně nemovitosti nebo finančního poradce za účelem zpracování nabídky na financování koupě nemovitosti apod.

Údaje zpracovávané dle AML zákona mohou být předávány dle příslušných právních předpisů příslušným orgánům veřejné moci a orgánu dozoru nad plněním povinností dle AML zákona. Orgánem dozoru pro plnění povinností dle AML zákona je Finanční analytický úřad.

JAKÝM ZPŮSOBEM ZPRACOVÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme a uchováváme v elektronické podobě prostřednictvím prostředků výpočetní techniky, a dále v listinné podobě. Zpracování osobních údajů zahrnuje jejich zaznamenávání, pořizování kopií listin a dokumentů, hodnocení a archivaci. Osobní údaje klientů v listinné i elektronické podobě uchováváme ve služebních prostorách naší společnosti, kam je nepovolaným osobám zamezen přístup běžnými prostředky (zamčené dveře, osobní dohled zaměstnanců společnosti apod.). Přístup k osobním údajům je omezen pouze na zaměstnance společnosti a výše uvedené zpracovatele. Všechny tyto osoby jsou vázány zákonnou nebo smluvní povinností mlčenlivosti. Přístup k osobním údajům klienta je rovněž chráněn systémem přístupových hesel a práv.

JAKÁ PRÁVA MÁTE JAKO SUBJEKTU ÚDAJŮ

Ve vztahu k osobním údajům zpracovávaným pro účely plnění smlouvy o realitním zprostředkování a/nebo smlouvy o zprostředkování či jiném poskytování služeb má klient tato práva:

Právo na přístup k osobním údajům znamená, že klient má právo od nás získat informace o tom, zda zpracováváme jeho osobní údaje, a pokud ano, o jaké údaje se jedná a jakým způsobem jsou zpracovávány. Klient má také právo, abychom mu bez zbytečného odkladu opravili na jeho žádost nepřesné osobní údaje, které se ho týkají. Neúplné osobní údaje má klient právo kdykoli doplnit.

Právo na výmaz osobních údajů představuje jinými slovy vyjádřenou naši povinnost zlikvidovat osobní údaje, které o klientovi zpracováváme, pokud jsou splněny určité podmínky a klient o to požádá. Toto právo se netýká údajů zpracovávaných podle AML zákona, údajů nezbytných pro plnění našich dalších zákonných povinností a ochranu našich oprávněných zájmů.

Klient má právo, abychom v určitých případech omezili zpracování jeho osobních údajů. Proti zpracování, které je založené na našich oprávněných zájmech, na oprávněných zájmech třetí osoby nebo je nezbytné pro splnění úkolu prováděného ve veřejném zájmu či při výkonu veřejné moci, má klient právo kdykoli vznést námitku.

Právo na přenositelnost údajů dává klientovi možnost získat osobní údaje, které nám poskytl, ve strukturovaném, běžně používaném a strojově čitelném formátu. Tyto údaje může následně předat jinému správci nebo, pokud je to technicky možné, požadovat, aby byly předány přímo mezi správci .

Klient má právo kdykoli odvolat udělený souhlas nebo změnit jeho rozsah ve vztahu ke zpracování osobních údajů, které jsou zpracovávány na základě souhlasu. Ve vztahu k ostatním důvodům zpracování se právo kdykoli odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů neuplatní, s výjimkou případů stanovených zákonem.

V případě, že bude klient jakkoli nespokojen s námi prováděným zpracováním svých osobních údajů, může podat stížnost přímo nám, nebo se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.

Více informací o právech klienta je k dispozici na internetových stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů www.uoou.gov.cz.

Práva klienta ve vztahu k osobním údajům lze uplatnit některým z následujících způsobů:

- osobně v sídle naší společnosti nebo v hlavní kanceláři,
- e-mailem na adresu: [email protected], nebo
- telefonicky na čísle: +420 533 339 111.