Pojištění nemovitosti: na co si dát pozor

20.11.2025
Ing. Vladimíra Knoflíčková
9 minut čtení
Pojištění nemovitosti: na co si dát pozor

Za rok 2024 pojišťovny evidovaly celkem 424 397 majetkových událostí s celkovou škodou přes 36 miliard korun. Za rekordními škodami stály především zářijové povodně, které patřily k největším pojistným událostem za posledních 30 let.

Události roku 2024 neukázaly jen sílu vody, ale i to, jak moc lidé podceňují pojištění majetku – mnoho domácností až při likvidaci škod zjistilo, že mělo dům nebo byt pojištěný špatně: buď vůbec, nebo za příliš nízkou částku, případně s nedostatečným krytím rizik. V článku vám vysvětlíme, proč je pojištění majetku důležité a na co si dávat pozor při jeho sjednání. 

Nejčastější chyby v pojištění majetku
 

1. Chybně zvolený produkt

Častá chyba je zaměňovat pojištění nemovitosti a pojištění domácnosti – lidé si myslí, že jedno kryje všechno. Ve skutečnosti ale:

  • pojištění nemovitosti chrání stavbu jako takovou – zdi, střechu, okna, podlahy, technické instalace, garáž, vedlejší stavby, plot apod.,
  • pojištění domácnosti kryje vybavení uvnitř – nábytek, elektroniku, oblečení, sportovní vybavení, cennosti, kola, věci ve sklepě nebo na balkoně.

Bez kombinace obou produktů nemáte svůj domov komplexně chráněný.

2. Špatně nastavené krytí rizik

Některé smlouvy kryjí jen základní živelní rizika (požár, výbuch, vichřice), ale chybí v nich:

  • povodeň a záplava,
  • přepětí v síti,
  • vandalismus,
  • voda z vodovodního řadu,
  • odpovědnost z držby nemovitosti.

Po povodních 2024 se ukázalo, že právě chybějící pojištění povodně a záplavy bylo u řady nemovitostí hlavním problémem.

3. Příliš nízká pojistná částka (podpojištění)

Podpojištění nemovitosti znamená, že máte dům nebo byt pojištěný na částku výrazně nižší, než je jeho skutečná hodnota. V takovém případě pojišťovna krátí plnění i u částečných škod.
Podle údajů České asociace pojišťoven je v Česku pojištěno asi jen 60 % nemovitostí, a pouze zhruba u třetiny z nich je správně nastavená pojistná částka. U povodní 2024 se ukázalo průměrné podpojištění kolem 40 %, což znamenalo miliardové ztráty, které si lidé museli zaplatit sami. 

4. Nedostatečné zabezpečení

Pojišťovny u krádeží nebo vandalismu často požadují:

  • určitý typ zámků,
  • mříže nebo bezpečnostní dveře,
  • u dražších nemovitostí alarm.

Pokud zabezpečení neodpovídá pojistným podmínkám, pojišťovna může plnění krátit.

5. Nepojištěné vedlejší stavby a příslušenství

Lidé často zapomenou pojistit:

  • garáž,
  • zahradní domek, pergolu, bazén, saunu, skleník,
  • oplocení, zpevněné plochy, bránu.

Přitom u povodní a vichřic patří mezi nejčastěji poškozené části právě tyto „vedlejší“ stavby. Pokud nejsou ve smlouvě uvedené, pojišťovna na ně nemusí brát ohled.

6. Zastaralá pojistka

Smlouva uzavřená před 10 lety už téměř určitě neodpovídá dnešním cenám stavebních prací ani hodnotě nemovitostí. Ceny materiálů a prací za poslední roky výrazně vzrostly a mnoho starších smluv je proto automaticky podpojištěných. 

7. Nízká spoluúčast „za každou cenu“

Nízká spoluúčast = vyšší pojistné. Lidé si často zvolí minimální spoluúčast, aby „o nic nepřišli“, ale zbytečně tak přeplácejí pojistku. U velkých škod je přitom rozdíl mezi spoluúčastí 1 000 Kč a 5 000 Kč zanedbatelný.

8. Neznalost pojistných výluk

Každé pojištění majetku má výluky – situace, kdy pojišťovna neplní (např. škoda vzniklá postupným opotřebením, hrubou nedbalostí apod.). Vyplatí se je znát, aby vás nepřekvapilo zamítnutí nebo krácení plnění.

9. Chybějící nebo nevhodná připojištění

Při sjednávání pojištění majetku se vyplatí myslet i na připojištění, pokud pro konkrétní případ dávají smysl, typicky se zapomíná na:

  • připojištění odpovědnosti (vytopený soused, dítě rozbije výlohu, pes pokouše cyklistu),
  • připojištění skel, elektroniky, fotovoltaiky,
  • nadstandardní asistenční služby.

TIP: K pojištění nemovitosti a pojištění domácností nezapomínejte ani na zmíněné pojištění odpovědnosti, které se vám bude hodit zejména pokud vlastní vinou poškodíte sousedy či společné prostory v domě.

1
zdroj:canva.com

Jak často kontrolovat a aktualizovat pojištění?

Pojišťovny dnes doporučují revizi pojistné smlouvy minimálně jednou za 2–3 roky, případně kdykoli výrazně vzroste hodnota nemovitosti nebo vybavení – po rekonstrukci, zateplení, výměně střechy, přístavbě, instalaci tepelného čerpadla či fotovoltaiky atd. Aktualizace má smysl zejména:

  • po větší rekonstrukci nebo dostavbě,
  • při výrazném nárůstu cen stavebních prací,
  • při pořízení dražšího vybavení (domácí kino, designový nábytek, dílna, kola, sportovní vybavení),
  • při změně způsobu užívání (pronájem, krátkodobé pronájmy apod.).

Platí jednoduché pravidlo: Pouze pojištění, které odpovídá reálné hodnotě majetku, může škody opravdu nahradit.

Ztráta majetku = finanční návrat o několik let dozadu

Dům nebo byt dnes pro většinu rodin představuje největší část majetku v řádu milionů korun. Kombinace hypotéky a nákladů na rekonstrukci znamená, že ztráta nemovitosti kvůli požáru, povodni nebo jinému živlu může domácnost „hodit zpět“ o několik let. Přitom cena pojištění nemovitosti a pojištění domácnosti je v dlouhodobém horizontu relativně nízká:

  • orientačně se dá říct, že pojištění domu nebo bytu za 50 let vyjde zhruba na 5 % jeho hodnoty (v závislosti na parametrech smlouvy a vývoji cen),
  • u škody v milionech korun se tak dobře nastavená pojistka vyplatí při jediné větší události.

V praxi to znamená: ročně platíte jednotky až nižší desítky tisíc, ale chráníte majetek v hodnotě několika milionů.

Pojištění nemovitosti, pojištění domácnosti a pojištění odpovědnosti

Jak se liší a jak spolu souvisí tyto tři pojmy? Často si je lidé pletou nebo si myslí, že uzavřením jednoho automaticky získávají i za ostatní - není tomu tak.

Pojištění nemovitosti

Pojištění nemovitosti kryje samotnou stavbu a její pevné součásti:

  • zdi, stropy, střechu, podlahy, okna, dveře, rozvody,
  • vestavěný nábytek a kuchyňské linky (podle podmínek),
  • garáž, sklep, vedlejší stavby, plot, zpevněné plochy.

Jednoduché pravidlo pojišťoven: Kdybyste dům otočili vzhůru nohama, co zůstane připevněné, patří do pojištění nemovitosti, co „vypadne“, patří do pojištění domácnosti. U hypotéky je pojištění nemovitosti povinné – chrání banku i vás jako vlastníka.

Pojištění domácnosti

Pojištění domácnosti kryje vybavení bytu či domu:

  • nábytek, elektroniku, domácí spotřebiče,
  • oblečení, sportovní vybavení, cennosti, knihy,
  • často i věci ve sklepě, na balkóně nebo v kolárně. 

Typicky kryje škody způsobené:

  • požárem, povodní, záplavou, vichřicí, krupobitím, přepětím,
  • krádeží, vloupáním, vandalismem.

Pokud bydlíte v nájmu, nejčastěji potřebujete právě pojištění domácnosti (stavbu obvykle pojišťuje vlastník).

Pojištění odpovědnosti

Pojištění odpovědnosti (často „pojistka na blbost“) kryje škody, které vy nebo členové domácnosti způsobíte třetím osobám – na majetku nebo zdraví. Typické situace:

  • vytopíte souseda,
  • poškodíte část společných prostor v domě,
  • spadlý květináč poškodí auto před domem.

Často je možné sjednat i pojištění odpovědnost z nemovitostí – ta kryje škody, které vzniknou v souvislosti s vlastnictvím, nájmem nebo správou bytu či domu (např. spadne taška ze střechy na zaparkované auto, uklouzne někdo na neupraveném chodníku před domem apod.).

Jaké kombinace dávají smysl?

Vlastník rodinného domu / bytu:

  • pojištění nemovitosti
  • pojištění domácnosti
  • pojištění odpovědnosti (ideálně včetně odpovědnosti z nemovitosti)

Nájemce bytu:

  • pojištění domácnosti
  • pojištění odpovědnosti (kvůli škodám na bytě pronajímatele a sousedech)

Investor s více byty / domy:

  • u každé nemovitosti správně nastavené pojištění nemovitosti,
  • podle situace i domácnosti (u vybavených pronájmů),
  • odpovědnost z držby nemovitosti.

Na koho se obrátit?

S klienty se při koupi, prodeji i pronájmu nemovitostí často dostáváme i k tématu pojištění nemovitosti, pojištění domácnosti a pojištění odpovědnosti. Spolupracujeme s finančními poradci ze Swiss Life Select, se kterými naši klienti mohou řešit jak otázky financování koupě nemovitostí, tak i otázky pojištění

Co pro vás umí udělat v praxi:

  • upozorní vás na riziko podpojištění při plánovaném prodeji či koupi,
  • vysvětlí, jaké typy pojištění dává smysl mít u konkrétního domu, bytu nebo investiční nemovitosti,
  • doporučí vhodná připojištění a nastavení rizik,
  • poradí vám se vším, s čím si nevíte rady.

Pokud zvažujete koupi nebo prodej nemovitosti, nebo si jen nejste jistí, jestli je vaše pojištění majetku nastavené správně, obraťte se na Ing. Vladimíru Knoflíčkovou nebo Libora Lidmilu ze Swiss Life. 

Obsah článku

triangletriangle

Chcete se na něco zeptat? Zajímá vás něco?

Jméno a příjmení
Telefon
E-mail
Zpráva
bgbg

Ochrana osobních údajů

Společnost REAL SPEKTRUM, a.s., se sídlem Praha 1, náměstí Republiky 656/8, Staré Město, PSČ 110 00, IČ: 25314718, zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 6807, hlavní kancelář, provozovna a adresa pro doručování: Brno, Lidická 77, č.p. 718, PSČ 602 00, předkládá svým klientům informace o zpracování osobních údajů, tedy jaké jsou naše zásady pro zpracování osobních údajů, jaké osobní údaje zpracováváme, jaký je zdroj těchto údajů, za jakým účelem a po jakou dobu údaje uchováváme, komu je poskytujeme a jaká jsou Vaše práva jako subjektu těchto údajů.

JAKÉ JSOU NAŠE ZÁSADY PRO ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Při zpracování osobních údajů postupujeme podle platných právních předpisů, především Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES a zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Dbáme na bezpečnost při zpracování osobních údajů a rozsah jejich zpracování omezujeme na nezbytné minimum. Se zásadami pro zpracování osobních údajů seznamujeme klienta při uzavírání obchodu nebo při poskytnutí služby. Tento dokument je volně dostupný v sídle a hlavní kanceláři naší společnosti a na našich internetových stránkách www.realspektrum.cz. Stejným způsobem budou oznamovány jeho změny, resp. bude zpřístupňováno aktualizované znění tohoto dokumentu.

JAKÉ OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

- identifikační údaje: jméno, příjmení, titul, datum narození, rodné číslo (bylo-li přiděleno), rodinný stav, včetně případné úpravy majetkového režimu manželů, zejména rozsahu společného jmění manželů,
- kontaktní údaje klienta: telefonní číslo, e-mailová adresa, adresa trvalého pobytu, případně jiného pobytu na území ČR, korespondenční adresa (je-li odlišná od adresy trvalého pobytu),
- fyzická osoba podnikající – obchodní firma, odlišující dodatek, místo podnikání, IČO, daňové identifikační číslo,
- údaje o nemovitosti či jiném majetku, jichž se obchod dotýká
- údaje zpracovávané za účelem plnění povinností vyplývajících ze zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu: místo narození, státní občanství, pohlaví, druh a číslo průkazu totožnosti, stát/orgán, který průkaz totožnosti vydal, doba platnosti průkazu totožnosti, informace o tom, zda jde o politicky exponovanou osobu či osobu podléhající mezinárodním sankcím, údaje o majetkové a řídicí struktuře klienta – právnické osoby a angažmá fyzických osob ve struktuře, údaje o původu a zdroji majetku klienta.

Shora uvedené údaje jsou pro nás nezbytné pro přípravu smluvních dokumentů s našimi klienty; tyto údaje nám tedy za tímto účelem jako náš klient poskytujete dobrovolně a bez jejich poskytnutí nelze navázat obchodní vztah ani Vám poskytnout službu. V případě, že bychom tyto údaje chtěli využít k jinému účelu, než k činnosti vyplývající z našeho smluvního vztahu s Vámi, nebo k plnění povinností, které nám vyplývají z právních předpisů, budeme ke zpracování Vašich údajů potřebovat Váš souhlas.

Mimo výše uvedené údaje shromažďujeme také soubory cookie a další nástroje pro analýzu webu, které automaticky získávají informace o Vás, pokud používáte stránky www.realspektrum.cz. Mezi tyto údaje patří například:

informace o tom, který webový prohlížeč používáte, podrobnosti o webových stránkách, které jste si prohlédli, odkazy, na které jste klikli apod.

Více informací o používání cookies a nástrojů pro analýzu za účelem zkvalitnění poskytování služeb na webu www.realspektrum.cz naleznete

Z JAKÝCH ZDROJŮ ZÍSKÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Přímo od klienta při žádosti o poskytnutí informací ohledně našich služeb, při jednání o zprostředkování realitního obchodu nebo při následné realizaci tohoto zprostředkování; dále z veřejných rejstříků a seznamů (například obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, evidence katastru nemovitostí apod.).

ZA JAKÝM ÚČELEM A PO JAKOU DOBU OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

⇒  bez souhlasu klienta

- za účelem realizace obchodního vztahu či poskytnutí služby – zpracování osobních údajů je nezbytné pro řádné plnění práv a povinností vyplývajících ze smluvního vztahu s klientem; za tímto účelem jsou na základě oprávněného zájmu osobní údaje klienta zaneseny do naší databáze
- pro plnění povinností vyplývajících ze zákona (např. dle zák. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu apod.)
- za účelem ochrany svých práv a právem chráněných zájmů

⇒  se souhlasem klienta zpracováváme pro marketingové účely následující údaje: jméno, příjmení a e-mailová adresa

Osobní údaje uchováváme pouze po dobu nezbytně nutnou pro realizaci obchodního vztahu, poskytnutí služby a ochranu svých práv a právem chráněných zájmů dle příslušných právních předpisů, nejdéle však po dobu pěti let od ukončení obchodu či obchodního vztahu. Pro plnění našich povinností stanovených příslušnými právními předpisy, zejména v souvislosti s vedením účetnictví a daňové evidence, osobní údaje uchováváme po dobu stanovenou příslušnými právními předpisy pro jednotlivé údaje a doklady.

Údaje a doklady pro účely povinností dle AML zákona zpracováváme a archivujeme po dobu 10 let od ukončení obchodu či obchodního vztahu.

Osobní údaje zpracovávané na základě udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů zpracováváme po dobu uvedenou v tomto souhlasu, případně po dobu do jeho odvolání.

KTERÝM TŘETÍM OSOBÁM POSKYTUJEME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme jako správce prostřednictvím svých zaměstnanců nebo prostřednictvím třetích osob – zpracovatelů, přičemž vždy zajišťujeme vysokou úroveň zabezpečení osobních údajů našich klientů. Našimi zpracovateli jsou spolupracující společnost HLADKY.LEGAL advokátní kancelář s.r.o., se sídlem Orlí 483/1, 602 00 Brno, IČO: 05277493, správce IT sítě Jiří Zemek, se sídlem Vodárenská 206/12, 664 91 Ivančice, IČO: 72307846, poskytovatel realitního softwaru a správce webových stránek Realman s.r.o., se sídlem Družstevní 421/1, 679 04 Adamov, IČO: 26227461, poskytovatel e-mailového klienta FASTER CZ spol. s r.o., se sídlem Jarní 1064/44g, Maloměřice, 614 00 Brno, IČO: 60722266, zpracovatel účetnictví SLUNEX spol. s r.o., se sídlem Eleonory Voračické 659/22a, 616 00 Brno, IČO: 63484340 a poskytovatel systému pro zpracování e‑mailů Ecomail.cz, se sídlem Na Zderaze 1275/15, 120 00 Praha 2, Česká republika. Údaje našich klientů poskytujeme třetím osobám i v případech, kdy jsme povinni na základě platných právních předpisů tyto údaje zpřístupnit a předat – zejména orgánům státní správy, soudům, orgánům činným v trestním řízení, exekutorům, notářům, insolvenčním správcům apod. Osobní údaje předáváme třetím osobám také za účelem ochrany našich práv a právem chráněných zájmů (například našim spolupracujícím advokátním kancelářím). Rozsah poskytnutých osobních údajů bude v takovém případě omezen pouze na údaje nezbytné pro úspěšné uplatnění našeho nároku. Na žádost klienta poskytneme jeho osobní údaje i dalším třetím osobám, vždy však pouze v nezbytně nutném rozsahu a pouze v souvislosti se službami, které pro naši společnost nebo pro klienta tyto třetí osoby zajišťují. Jedná se například o našeho spolupracujícího znalce za účelem vyhotovení znaleckého posudku o ceně nemovitosti nebo finančního poradce za účelem zpracování nabídky na financování koupě nemovitosti apod.

Údaje zpracovávané dle AML zákona mohou být předávány dle příslušných právních předpisů příslušným orgánům veřejné moci a orgánu dozoru nad plněním povinností dle AML zákona. Orgánem dozoru pro plnění povinností dle AML zákona je Finanční analytický úřad.

JAKÝM ZPŮSOBEM ZPRACOVÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme a uchováváme v elektronické podobě prostřednictvím prostředků výpočetní techniky, a dále v listinné podobě. Zpracování osobních údajů zahrnuje jejich zaznamenávání, pořizování kopií listin a dokumentů, hodnocení a archivaci. Osobní údaje klientů v listinné i elektronické podobě uchováváme ve služebních prostorách naší společnosti, kam je nepovolaným osobám zamezen přístup běžnými prostředky (zamčené dveře, osobní dohled zaměstnanců společnosti apod.). Přístup k osobním údajům je omezen pouze na zaměstnance společnosti a výše uvedené zpracovatele. Všechny tyto osoby jsou vázány zákonnou nebo smluvní povinností mlčenlivosti. Přístup k osobním údajům klienta je rovněž chráněn systémem přístupových hesel a práv.

JAKÁ PRÁVA MÁTE JAKO SUBJEKTU ÚDAJŮ

Ve vztahu k osobním údajům zpracovávaným pro účely plnění smlouvy o realitním zprostředkování a/nebo smlouvy o zprostředkování či jiném poskytování služeb má klient tato práva:

Právo na přístup k osobním údajům znamená, že klient má právo od nás získat informace o tom, zda zpracováváme jeho osobní údaje, a pokud ano, o jaké údaje se jedná a jakým způsobem jsou zpracovávány. Klient má také právo, abychom mu bez zbytečného odkladu opravili na jeho žádost nepřesné osobní údaje, které se ho týkají. Neúplné osobní údaje má klient právo kdykoli doplnit.

Právo na výmaz osobních údajů představuje jinými slovy vyjádřenou naši povinnost zlikvidovat osobní údaje, které o klientovi zpracováváme, pokud jsou splněny určité podmínky a klient o to požádá. Toto právo se netýká údajů zpracovávaných podle AML zákona, údajů nezbytných pro plnění našich dalších zákonných povinností a ochranu našich oprávněných zájmů.

Klient má právo, abychom v určitých případech omezili zpracování jeho osobních údajů. Proti zpracování, které je založené na našich oprávněných zájmech, na oprávněných zájmech třetí osoby nebo je nezbytné pro splnění úkolu prováděného ve veřejném zájmu či při výkonu veřejné moci, má klient právo kdykoli vznést námitku.

Právo na přenositelnost údajů dává klientovi možnost získat osobní údaje, které nám poskytl, ve strukturovaném, běžně používaném a strojově čitelném formátu. Tyto údaje může následně předat jinému správci nebo, pokud je to technicky možné, požadovat, aby byly předány přímo mezi správci .

Klient má právo kdykoli odvolat udělený souhlas nebo změnit jeho rozsah ve vztahu ke zpracování osobních údajů, které jsou zpracovávány na základě souhlasu. Ve vztahu k ostatním důvodům zpracování se právo kdykoli odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů neuplatní, s výjimkou případů stanovených zákonem.

V případě, že bude klient jakkoli nespokojen s námi prováděným zpracováním svých osobních údajů, může podat stížnost přímo nám, nebo se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.

Více informací o právech klienta je k dispozici na internetových stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů www.uoou.gov.cz.

Práva klienta ve vztahu k osobním údajům lze uplatnit některým z následujících způsobů:

- osobně v sídle naší společnosti nebo v hlavní kanceláři,
- e-mailem na adresu: [email protected], nebo
- telefonicky na čísle: +420 533 339 111.