Pasport stavby: Co to je, kdy ho potřebujete a jak ho získat?

3.4.2025
Petr Broža
4 minuty čtení
Pasport stavby: Co to je, kdy ho potřebujete a jak ho získat?

Od ledna 2024 je pasport stavby povinným dokumentem pro všechny vlastníky nemovitostí. Bez ohledu na stáří či typ objektu musí každý vlastník uchovávat aktuální stavební dokumentaci odpovídající skutečnému stavu stavby. Pokud tuto dokumentaci nemáte, zákon vám ukládá povinnost nechat si pasport stavby vyhotovit. Jak to celé funguje a proč se to týká i vás?

Co je pasport stavby a kdy ho potřebujete?

Pasport stavby je dokumentace skutečného stavu nemovitosti. Obsahuje základní údaje o objektu, technický popis a důležité výkresy, jako jsou půdorysy, řezy a pohledy.

Pasport stavby budete potřebovat například když:

  • plánujete rekonstrukci, přestavbu nebo demolici
  • chystáte návrh interiéru či technických zařízení budovy
  • potřebujete průkaz energetické náročnosti budovy (PENB)
  • jednáte s úřady ohledně nemovitosti
  • vaše dokumentace je zastaralá nebo chybí a chcete dát vše do souladu se zákonem.

Nový stavební zákon z roku 2024 tuto povinnost zdůrazňuje, a pokud pasport nemáte, můžete čelit pokutě až 400 tisíc korun.

Jaké změny přinesl nový stavební zákon?

Od 1. ledna 2024 ukládá zákon č. 283/2021 Sb. každému vlastníkovi stavby povinnost uchovávat aktuální stavební dokumentaci. Pokud ji nemáte, musíte si nechat zhotovit pasport stavby.

Stavební úřad vám může nařídit pasportizaci, pokud zjistí, že vaše dokumentace není v pořádku. V krajních případech mohou vlastníkům hrozit finanční sankce.

blueprints-1837238_640

Co musí pasport stavby obsahovat?

Pasport stavby je v podstatě dokumentace skutečného stavu objektu a obsahuje:

  • Průvodní list – základní informace o nemovitosti a vlastníkovi
  • Souhrnnou technickou zprávu – popis materiálů, využití budovy a technických parametrů
  • Zjednodušený situační výkres – zakreslení stavby do katastrální mapy
  • Zjednodušenou výkresovou dokumentaci – půdorysy, řezy a pohledy na stavbu

Od 1. července 2024 platí nová vyhláška č. 131/2024 Sb., která specifikuje požadavky na pasportizaci.

Jak probíhá pasportizace?

  1. Konzultace – kontaktujete odborníky a společně proberete účel dokumentace
  2. Plánování a zaměření – geodeti určují metodu zaměření (laserové skenování, ruční měření apod.)
  3. Měření objektu – trvá od několika hodin po několik dní v závislosti na složitosti stavby
  4. Vyhotovení dokumentace – odborníci zpracují technickou dokumentaci a výkresy

Každý pasport se liší podle konkrétního objektu a účelu dokumentace

Jak dlouho trvá vyhotovení pasportu stavby?

Doba vyhotovení závisí na složitosti stavby. U jednoduchých objektů může být pasport hotový během několika dní, u složitějších budov to může trvat několik týdnů.

architect-254579_640

Kolik stojí pasport stavby?

Cena pasportu závisí na:

  • velikosti a složitosti objektu
  • počtu místností
  • účelu zaměření
  • typu a množství výstupů

Pokud chcete získat přesnou cenovou nabídku, neváhejte kontaktovat odborníky.

Zajistěte si pasport stavby včas

Pasport stavby není jen zákonnou povinností, ale i užitečným dokumentem pro plánování rekonstrukcí nebo jednání s úřady. Chcete vědět více? Domluvte si nezávaznou konzultaci s odborníky a zjistěte, jak vám můžeme pomoci.

Obsah článku

triangletriangle

Chcete se na něco zeptat? Zajímá vás něco?

Jméno a příjmení
Telefon
E-mail
Zpráva
bgbg

Ochrana osobních údajů

Společnost REAL SPEKTRUM, a.s., se sídlem Praha 1, Náměstí republiky 8, PSČ 110 00, IČ: 253 14 718, zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl B, vložka 6807, hlavní kancelář Brno, Lidická 77, PSČ 602 00 předkládá svým klientům informace o zpracování osobních údajů, tedy jaké jsou naše zásady pro zpracování osobních údajů, jaké osobní údaje zpracováváme, jaký je zdroj těchto údajů, za jakým účelem a po jakou dobu údaje uchováváme, komu je poskytujeme a jaká jsou Vaše práva jako subjektu těchto údajů.

 

JAKÉ JSOU NAŠE ZÁSADY PRO ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

při zpracování osobních údajů postupujeme dle platných právních předpisů
dbáme na bezpečnost při zpracování osobních údajů a rozsah jejich zpracování omezujeme na minimum
se zásadami pro zpracování osobních údajů seznámíme klienta při uzavírání obchodu nebo při poskytnutí služby
tento dokument je volně dostupný v sídle a hlavní kanceláři naší společnosti a na našich internetových stránkách www.realspektrum.cz.
 

JAKÉ OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME

identifikační údaje: jméno, příjmení, titul, datum narození, rodné číslo (bylo-li přiděleno), rodinný stav, včetně případné úpravy rozsahu společného jmění manželů,
kontaktní údaje klienta: telefonní číslo, e-mailová adresa, adresa trvalého pobytu, případně jiného pobytu na území ČR, korespondenční adresa (je-li odlišná od adresy trvalého pobytu),
fyzická osoba podnikající - obchodní firma, odlišující dodatek, místo podnikání, IČ, daňové identifikační číslo
údaje zpracovávané za účelem plnění povinností vyplývajících ze zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu: místo narození, státní občanství, pohlaví, druh a číslo průkazu totožnosti, stát/orgán, který vydal průkaz totožnosti, doba platnosti průkazu totožnosti.


Shora uvedené údaje jsou pro nás nezbytné pro přípravu smluvních dokumentů s našimi klienty; takovéto údaje nám tedy za tímto účelem jako náš klient poskytujete dobrovolně. V případě, že bychom tyto údaje chtěli využít k jinému účelu, než k činnosti vyplývající z našeho smluvního vztahu s Vámi, nebo k plnění povinností, které nám vyplývají z právních předpisů, potřebujeme ke zpracování Vašich údajů Váš souhlas.


Mimo výše uvedené údaje shromažďujeme také soubory cookie a další nástroje pro analýzu webu, které automaticky získávají informace o Vás v případě, že používáte stránky www.realspektrum.cz. Mezi tyto údaje patří např.:

informace o tom, který webový prohlížeč používáte
podrobnosti o webových stránkách, které jste si prohlédli
odkazy, na které jste klikli
apod.

Více informací o používání cookies a nástrojů pro analýzu za účelem zkvalitnění poskytování služeb na webu www.realspektrum.cz naleznete zde. 

 

Z JAKÝCH ZDROJŮ ZÍSKÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

přímo od klienta při žádosti o poskytnutí informace ohledně našich služeb nebo při jednání o zprostředkování realitního obchodu nebo při následné realizaci zprostředkování realitního obchodu,
z veřejných rejstříků a seznamů (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík, evidence katastru nemovitostí apod.)

 

ZA JAKÝM ÚČELEM A PO JAKOU DOBU OSOBNÍ ÚDAJE ZPRACOVÁVÁME


⇒  bez souhlasu klienta

za účelem realizace obchodního vztahu či poskytnutí služby – zpracování osobních údajů je nezbytné pro řádné plnění práv a povinností vyplývajících ze smluvního vztahu s klientem; za tímto účelem jsou na základě oprávněného zájmu osobní údaje klienta zaneseny do naší databáze
pro plnění povinností vyplývajících ze zákona (např. dle zák. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, zák. č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu apod.)
za účelem ochrany svých práv a právem chráněných zájmů

 

⇒  se souhlasem klienta

k dalším účelům – zejména pro marketingové účely apod.
 

Osobní údaje uchováváme pouze po dobu nezbytně nutnou pro realizaci obchodního vztahu či poskytnutí služby; v případě udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů pak po dobu uvedenou v tomto souhlasu.

 

KTERÝM TŘETÍM OSOBÁM POSKYTUJEME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme jako správce prostřednictvím svých zaměstnanců nebo prostřednictvím třetích osob – zpracovatelů, to vše za zajištění vysoké úrovně zabezpečení osobních údajů našich klientů.
Našimi zpracovateli jsou spolupracující HLADKY.LEGAL advokátní kancelář s.r.o., se sídlem Orlí 483/1, 602 00 Brno, správce IT sítě Jiří Zemek, se sídlem Vodárenská 206/12, 664 91 Ivančice, IČ: 72307846, poskytovatel realitního softwaru a správce webových stránek společnost Realman s.r.o., se sídlem Družstevní 421/1, 679 04 Adamov, IČ 26227461, poskytovatel e-mailového klienta společnost FASTER CZ spol. s r.o., se sídlem Jarní 1064/44g, 614 00 Brno, IČ 60722266, zpracovatel účetnictví společnost SLUNEX spol. s r.o., se sídlem Eleonory Voračické 659/22, 616 00 Brno, IČ: 63484340, systém pro zpracování e-mailů ECOMAIL.CZ, s.r.o., se sídlem Netroufalky 797/5, 625 00 Brno, IČ: 29210372.
Údaje našich klientů poskytneme třetím osobám rovněž v případech, kdy jsme vázáni platnými právními předpisy tyto údaje zpřístupnit a předat – jedná se zejména o orgány státní správy, soudy, orgány činné v trestním řízení, exekutory, notáře, insolvenční správce apod.).
Osobní údaje předáme třetím osobám rovněž za účelem ochrany našich práv a právem chráněných zájmů (např. našim spolupracujícím advokátním kancelářím). Rozsah poskytnutých osobních údajů bude v takovém případě omezen na údaje nezbytné pro úspěšné uplatnění našeho nároku.
Na žádost klienta poskytneme jeho osobní údaje i dalším třetím osobám, vždy však v nezbytně nutném rozsahu a pouze v souvislosti se službami, které pro naši společnost resp. pro klienta tyto třetí osoby budou zajišťovat. Jedná se např. o našeho spolupracujícího znalce za účelem vyhotovení znaleckého posudku o ceně nemovitosti nebo finančního poradce za účelem zpracování nabídky na financování koupě nemovitosti apod.

 

JAKÝM ZPŮSOBEM ZPRACOVÁVÁME OSOBNÍ ÚDAJE

Osobní údaje zpracováváme a uchováváme v elektronické podobě prostřednictvím prostředků výpočetní techniky, a dále v listinné podobě.
Osobní údaje klientů v listinné a elektronické podobě uchováváme ve služebních prostorách naší společnosti, kam je zamezen přístup nepovolaným osobám obvyklými prostředky (zamčené dveře, osobní dohled zaměstnanců společnosti apod.). Přístup k osobním údajům je omezen pouze na zaměstnance společnosti a shora uvedené zpracovatele. Všechny tyto osoby jsou vázány zákonnou nebo smluvní mlčenlivostí.
Přístup k osobním údajům klienta je rovněž chráněn systémem přístupových hesel a práv.

 

JAKÁ PRÁVA MÁTE JAKO SUBJEKTU ÚDAJŮ

požadovat informaci o tom, jaké osobní údaje zpracováváme
vyžádat si přístup k údajům a tyto nechat aktualizovat nebo opravit
požadovat výmaz osobních údajů, to však pouze za podmínky, že neexistuje žádný zákonný důvod k jejich dalšímu zpracování
udělený souhlas odvolat nebo změnit jeho rozsah
uplatnit své případné námitky proti zpracování osobních údajů

    a to některým z následujících způsobů:

osobně v sídle naší společnosti nebo v hlavní kanceláři
e-mailem na adresu: [email protected] 
telefonicky na čísle: +420 533 339 111


Se svými podněty se rovněž můžete obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.